Skip to main content

Dokufest 2015.

Počeo Dokufest

Seobe naroda



Izvor: Facebook
U subotu, 8. avgusta u letnjem bioskopu „Lumbardhi“ u Prizrenu otvoren je 14. Dokufest; ceremonija je, sledstveno temi festivala „Migracije“, bila minimalistički svedena – bez vatrometa, fanfara ili klasičnih gradomanskih piromanija. Pred prepunom baštom pojavio se umetnički direktor festivala Veton Nurkollari, održao kratak govor – i novo izdanje Dokufesta moglo je da počne...


Izvor: IMDB
„Ovogodišnji Dokufest posvećen je temi migracija, sa željom da pokažemo saosećanje sa snovima i patnjama ljudi koji su pogođeni ovim globalnim fenomenom. Dokufest je zvanično otvoren“, rekao je Nurkollari.
Poznat kao festival koji postavlja pitanja, pokreće dijalog, pomera granice i nikad ne ide „na sigurno“, Dokufest je ove godine uspeo da „pogodi u živac“ izborom teme od koje svi okrećemo glavu, odakle god dolazili.
Filmom „Those Who Feel The Fire Burning“ reditelja Morgana Knibbea (američko-holandska produkcija), započelo je putovanje kroz preko 200 ostvarenja na ovogodišnjem Dokufestu. „Those Who Feel The Fire Burning“ bavi se golgotom koju prolaze ljudi u potrazi za pristojnijim životom, odnosom društva prema migrantima, svakodnevnom hodu između života i smrti, iz perspektive migranata širom sveta – svejedno da li su u Holandiji, Francuskoj, Italiji ili Grčkoj. Dramatični prizori preživljavanja, zastrašujućeg siromaštva i borbe za bilo kakve oficijalne papire – smenjuju se sa gorkim slikama očaja da se nekako domognu Evrope, gde, veruju oni, mora biti bolje.
Ali, nije bolje. Ovo što večina migranata živi, gore je od života. Vidi se to u ispovestima onih koji skupljaju konzerve, gvožđe ili otpad, uopšte, kad za gomilu materijala dobiju pet eura dnevno; vidi se to u svakodnevici ljudi iz Senegala koji razgovaraju sa svojim porodicama, obećavajući da će se posle dve godine konačno videti, a da će supruzi doneti nekoliko pari cipela, haljinu i tašnu, da joj svi u senegalskom selu zavide.


Izvor: Facebook
Osećanje stida posle ovog filma nije retkost; kao i osećanje očaja dok gledamo kako se migranti, samoubilački hrabro, penju uz uže na brodove i trajekte, samo da pobegnu, odu, napuste stari i nađu vrli novi svet u kojem su unapred osuđeni na novu tragediju. Više nego prigodan film na temu „Migracije“.
Sutradan, 9. avgusta, u isto vreme i na istom mestu čekala nas je filmska priča “The Queen Of Silence” o Denisi Gabor, maloj Romkinji iz Rumunije koja sa porodicom živi u neformalnom naselju u Vroclavu, u Poljskoj. Iako ne čuje i ne govori, fascinirana je Bolivudom, indijskim serijama i plesom koji gleda na televiziji, svetom u koji beži stvarajući za sebe neku novu, lepšu, paralelnu realnost. Dok pratimo priču o Denisi, njenim bolivudskim maštarijama, odlascima kod doktora, iskustvima nakon dobijanja slušnog aparata, paralelno učestvujemo u životima Roma izbeglih iz Rumunije u Poljsku, opet, u potrazi za boljim životom koji, međutim, ne dolazi. Jedino što im preostaje je da gotovo ni za kakvu nadoknadu rade poslove koje niko drugi neće i prose na ulici, dok konačno ne budu iseljeni iz svojih improvizovanih kuća preko puta nekog vroclavkog “Belvila”, čije se fensi stanovništvo buni protiv komšija, a vroclavski Đilas jedva čeka priliku da “očisti” grad. Denisa tako postaje žrtva ne samo surovog društva, već i sopstvene porodice koja odlučuje da je pošalje nazad u Rumuniju jer im, gluvonema i nevešta u prosjačenju, nije u Poljskoj od pomoći. Mučnina i tuga dok gledate Denisu koja bez slušnog aparata odlazi iz lošeg u još gore, oslanja se na ono osećanje od prethodne večeri. Na sreću, nakon odjavne špice pojavila se rediteljka filma Agnieszka Zwiefka i u razgovoru s publikom otkrila da Denisa jeste i dalje u Rumuniji, odvojena od porodice, ali da je, zahvaljujući ljudima i organizacijama voljnim da pomognu, na dobrom putu da progovori, započne obrazovanje i, nadajmo se, ostvari svoje plesno-bolivudske snove.


Izvor: kff.kei.pl
Iako ne pravi kompromise sa istinom i realnošću, program Dokufesta je tu i da nas podseti da, uprkos nemerljivim teškoćama, postoji šansa da ovaj svet bude malo bolje ili bar prihvatljivije mesto za život ako prestanemo da okrećemo glavu i konačno se suočimo sa sobom i, još važnije, pogledamo u oči onog drugog i drugačijeg.

*Objavljeno 10.8. u e-Novinama

Comments

Popular posts from this blog

Živimo u eri Taylor Swift

    2023 TAS Rights Management/Kevin Winter Jača nego ikad         Nakon što je albumima folklore i evermore iz 2020. učvrstila i proširila fan bazu, te najzad postala i miljenica kritike, Taylor Swift se ove godine našla na vrhuncu karijere, uspešno spojivši i svoje country korene, ljubav prema pop muzici i dominaciji na top-listama, te indie-folk pravac, zahvaljujući kojem je mogla da izbrusi svoje kantautorsko umeće bez opterećenja spoljnim faktorima. U martu je započela turneju svih turneja – The Eras Tour, koja publiku vodi kroz gotovo sve „ere“, odnosno albume Taylor Swift. Svaka od tih era podrazumevala je jedinstvenu estetiku, žanr, poruku, medijsku strategiju. Sa svakom novom erom, Swift je pokušavala nešto novo, oprobala se u novom pravcu ili drugačije pristupala stvaranju muzike. Kao feniks, s tim da u tom pepelu uvek postoji isti žar, ista nit koja spaja sve njene „inkarnacije“. Taylor je u dokumentarcu Miss Americana govoril...

O "Раним јадима" Данила Киша

Сваки покушај да се Рани јади олако дефинишу или жанровски одреде остаје осујећен и то нам постаје јасно чим склопимо корице књиге. Док је читамо, урањамо у њену лиричност, махом детињи доживљај света, маштенске и сањалачке призоре. Чини се да је једноставно прихватити дечју перспективу и путовање чак и кроз најболније странице историје – светске, породичне, личне. Међутим, на крају ћемо се наћи тамо где и одрасли Андреас Сам – на почетку, у Улици дивљих кестенова, у башти, на прагу некадашњег дома, на почетку откривања и разумевања породичне тајне и трагедије, на почетку романа Башта, пепео . Тако нас Рани јади уводе у Породични циркус , својеврсну триологију, коју чине и романи Башта, пепео и Пешчаник . Оно што је у Раним јадима само скицирано, назначено, наговештено, у романима ће бити осветљено из више углова и перспектива. Ходајући кроз лавиринт циркуса , сагледавамо мозаичну слику одјека рата и погрома, једне породице која се осипа и пропада, губи централну, очинску фигу...

I tek tako... zlo i naopako

I ne baš tek tako, potrošila sam nekoliko sati života na reanimirani leš dobro poznate serije Seks i grad , koja se u ovom pokušaju reinkarnacije zove I tek tako... , odnosno And Just Like That... Sa sve tri tačke. Davne 2003, kada je Seks i grad žario i palio ženskim mozgovima, sedela sam s drugaricama u jednom kafiću na Zlatiboru. Bile smo tinejdžerke, potpuno svesne da ne želimo da repliciramo živote popularne TV četvorke. Međutim, žene u dvadesetim ili tridesetim za stolom do nas živele su svoj Sex and the City . Dok je jedna od njih bezuspešno sastavljala poruku nekom pokušaju zlatiborske Zverke, druga joj je suflirala: - Stavi tri tačke, stavi tri tačke! - Što tri tačke?! - Pa, eto, kao, ne možeš da završiš rečenicu... And Just Like That... Nisu mogli ni autori serije. Nikad nije mogla ni Carrie. I kad bi dovršila rečenicu, pokazalo se da bi bilo bolje da nije. Njeni saharinski otužni zaključci kolumni bili su nešto najgore što je pokojni Seks i grad imao da ponudi. D...