Počeo Dokufest
Seobe naroda
Poznat kao festival koji postavlja pitanja, pokreće dijalog, pomera granice i nikad ne ide „na sigurno“, Dokufest je ove godine uspeo da „pogodi u živac“ izborom teme od koje svi okrećemo glavu, odakle god dolazili.
Filmom „Those Who Feel The Fire Burning“ reditelja Morgana Knibbea (američko-holandska produkcija), započelo je putovanje kroz preko 200 ostvarenja na ovogodišnjem Dokufestu. „Those Who Feel The Fire Burning“ bavi se golgotom koju prolaze ljudi u potrazi za pristojnijim životom, odnosom društva prema migrantima, svakodnevnom hodu između života i smrti, iz perspektive migranata širom sveta – svejedno da li su u Holandiji, Francuskoj, Italiji ili Grčkoj. Dramatični prizori preživljavanja, zastrašujućeg siromaštva i borbe za bilo kakve oficijalne papire – smenjuju se sa gorkim slikama očaja da se nekako domognu Evrope, gde, veruju oni, mora biti bolje.
Ali, nije bolje. Ovo što večina migranata živi, gore je od života. Vidi se to u ispovestima onih koji skupljaju konzerve, gvožđe ili otpad, uopšte, kad za gomilu materijala dobiju pet eura dnevno; vidi se to u svakodnevici ljudi iz Senegala koji razgovaraju sa svojim porodicama, obećavajući da će se posle dve godine konačno videti, a da će supruzi doneti nekoliko pari cipela, haljinu i tašnu, da joj svi u senegalskom selu zavide.
Sutradan, 9. avgusta, u isto vreme i na istom mestu čekala nas je filmska priča “The Queen Of Silence” o Denisi Gabor, maloj Romkinji iz Rumunije koja sa porodicom živi u neformalnom naselju u Vroclavu, u Poljskoj. Iako ne čuje i ne govori, fascinirana je Bolivudom, indijskim serijama i plesom koji gleda na televiziji, svetom u koji beži stvarajući za sebe neku novu, lepšu, paralelnu realnost. Dok pratimo priču o Denisi, njenim bolivudskim maštarijama, odlascima kod doktora, iskustvima nakon dobijanja slušnog aparata, paralelno učestvujemo u životima Roma izbeglih iz Rumunije u Poljsku, opet, u potrazi za boljim životom koji, međutim, ne dolazi. Jedino što im preostaje je da gotovo ni za kakvu nadoknadu rade poslove koje niko drugi neće i prose na ulici, dok konačno ne budu iseljeni iz svojih improvizovanih kuća preko puta nekog vroclavkog “Belvila”, čije se fensi stanovništvo buni protiv komšija, a vroclavski Đilas jedva čeka priliku da “očisti” grad. Denisa tako postaje žrtva ne samo surovog društva, već i sopstvene porodice koja odlučuje da je pošalje nazad u Rumuniju jer im, gluvonema i nevešta u prosjačenju, nije u Poljskoj od pomoći. Mučnina i tuga dok gledate Denisu koja bez slušnog aparata odlazi iz lošeg u još gore, oslanja se na ono osećanje od prethodne večeri. Na sreću, nakon odjavne špice pojavila se rediteljka filma Agnieszka Zwiefka i u razgovoru s publikom otkrila da Denisa jeste i dalje u Rumuniji, odvojena od porodice, ali da je, zahvaljujući ljudima i organizacijama voljnim da pomognu, na dobrom putu da progovori, započne obrazovanje i, nadajmo se, ostvari svoje plesno-bolivudske snove.
*Objavljeno 10.8. u e-Novinama
Comments
Post a Comment