Skip to main content

Orla Gartland: Muzika za žene s interneta

Osim po školskom domaćem zadatku, nikad nisam pisala poeziju, niti sam ikad imala potrebu za tim. Teško sam se i pronalazila u tuđim stihovima; za ljubav i poštovanje nečijih pesama stepen identifikacije nikad nije bio presudan... A onda je naišla Orla Gartland, koja je opevala možda ne čitav moj život, ali značajan komadić, i to sa takvom preciznošću i uvidima, da me je bilo pomalo i strah. I eto nas kod ključne reči. Orla je pesnikinja za sve nas anksiozne, overthinkere, katastrofičare. Neki kritičari kažu da Orla peva o srednjim dvadesetim, dobi u kojoj je i sama, ali stanja koja oslikava su univerzalno prepoznatljiva. Slušajući njenu muziku pratimo ritam sopstvenog odrastanja, sazrevanja, prisećamo se već proživljenog. Tačno je da su te navodno najlepše godine za neke od nas zapravo bile najteže (pozdrav Oliviji Rodrigo i njenom stihu „if someone tells me one more time 'enjoy your youth', I'm gonna cry“) jer osećamo da se ono što se nama dešava – ne dešava apsolutno nikome. I odmah dolazimo do Orline „You're Not Special, Babe“, koja poručuje upravo ono što i mislimo da poručuje. To je pesma koja me je letos posebno zainteresovala, pa sam se vratila i onoj koja mi je zimus nakratko bila soundtrack – „Pretending“ – da bih se potom zalepila za „More Like You“ i onda otkrila čitavu Orlinu diskografiju. 



Orla Gartland rođena je u Dablinu pre 26 godina, a 20. avgusta 2021. objavila je svoj prvi album. S obzirom na to koliko dugo se bavi muzikom, neko bi na njenom mestu dosad već pet albuma imao, ali Orla je odlučila da čeka i dobro je što je to uradila. Prethodno je objavljivala singlove i EP-jeve, a popularnost (najpre lokalnu) stekla je zahvaljujući YouTubeu. Samo ritam-mašina, gitara i njen glas, u sobi u roditeljskoj kući. Iako je imala publiku na internetu, trebalo je vremena da uspe u Londonu (gde se preselila 2015). Da se razumemo, Orla je još uvek dobro čuvana pop indie tajna, ali nadajmo se da će biti otkrivena i južnije od, recimo, Minhena, gde bi trebalo da nastupa u aprilu sledeće godine. Orla je žena s interneta (nije referenca na nekada popularnu Facebook grupu) u kojoj se prepoznajemo, učila je od žena s interneta da se šminka („smoky brown eye-shadow, I learnt it from a woman on the internet), da voli sebe i da se dobro hrani („oh, I heard it from a woman on the internet, she told me to eat well and try to love myself“), internet joj je pružio mogućnost da se predstavi publici, ali i da izgubi privatnost, pa je sasvim logično što je debi album nazvala baš „Woman on the Internet“. To i jeste muzika za žene sa interneta, za generacije koje su na mreži i zajedno s mrežom odrastale. Za sve ostalo kod Orle – komponovanje, pisanje, emociju, glas – može se reći da je više analogno i da uzore nalazi u nekom prošlom dobu. No, takva vrsta dihotomije prilično je prevaziđena. Nove generacije spajaju i osvajaju sve dostupne medije i znaju kako da gledaju u prošlost, a da i dalje zvuče savremeno. 



Dok je ne vidim na sceni, Orla će za mene ostati prevashodno pesnikinja, introspektivna i slobodna da se verbalno ogoli. Prva njena pesma koju sam čula (i vodeći singl albuma) je „Pretending“. YouTube mi ju je slučajno ponudio (hvala mu!), a onda ju je Luković uvrstio u svoj XXZ izbor. Stihovi poput „all the people over there, they don't seem to have a care, I'm so fucking self-aware, it's exhausting“ ili „all of my heroes are way more sad than me“ bili su dovoljni za novo muzičko interesovanje. Ono je pak tek ovog leta preraslo u opsesiju, sa „life is short until it's not, honestly, it's kinda long, it takes a while to come around, people always let you down, find the ones that get you, stick to them like hot glue, dance if you want to...“ (iz pesme „You're Not Special, Babe“). Onda je na pola puta između zavisti i divljenja u „More Like You“ otpevala: „I love the way you think, you have this way of knowing it'll be okay. Where'd you get that confidence from? 'Cause you wear it like a coat“ i kupila me zauvek. Ispostaviće se da je ostatak pesme pesimističniji od nekoliko navedenih stihova, ali čini se da lirski subjekat, Orlu, žene s interneta, sve nas čeka svetlo na kraju tunela. 


 
Presluša li se njeno ranije stvaralaštvo, jasno se uočava put koji prelazi od nesigurne, anksiozne klinke, preko beskrajnog ponavljanja „why am I like this, why am I like this“ (takođe jedna od mojih omiljenih) do aktuelne faze u kojoj prihvata sebe, ali i činjenicu da je razvoj tek čeka. „Woman on the Internet“ je poput isceljenja za večito u sebe zagledanog introverta, rasplet i rekapitulacija jedne životne sezone. Hvala Orli na svemu što je učinila za žene sa interneta. Ona i ne zna da sve zna. 

 *Objavljeno u XXZ magazinu 7.10.2021.

*Photo: Karina Barberis

Comments

Popular posts from this blog

Živimo u eri Taylor Swift

    2023 TAS Rights Management/Kevin Winter Jača nego ikad         Nakon što je albumima folklore i evermore iz 2020. učvrstila i proširila fan bazu, te najzad postala i miljenica kritike, Taylor Swift se ove godine našla na vrhuncu karijere, uspešno spojivši i svoje country korene, ljubav prema pop muzici i dominaciji na top-listama, te indie-folk pravac, zahvaljujući kojem je mogla da izbrusi svoje kantautorsko umeće bez opterećenja spoljnim faktorima. U martu je započela turneju svih turneja – The Eras Tour, koja publiku vodi kroz gotovo sve „ere“, odnosno albume Taylor Swift. Svaka od tih era podrazumevala je jedinstvenu estetiku, žanr, poruku, medijsku strategiju. Sa svakom novom erom, Swift je pokušavala nešto novo, oprobala se u novom pravcu ili drugačije pristupala stvaranju muzike. Kao feniks, s tim da u tom pepelu uvek postoji isti žar, ista nit koja spaja sve njene „inkarnacije“. Taylor je u dokumentarcu Miss Americana govoril...

O "Раним јадима" Данила Киша

Сваки покушај да се Рани јади олако дефинишу или жанровски одреде остаје осујећен и то нам постаје јасно чим склопимо корице књиге. Док је читамо, урањамо у њену лиричност, махом детињи доживљај света, маштенске и сањалачке призоре. Чини се да је једноставно прихватити дечју перспективу и путовање чак и кроз најболније странице историје – светске, породичне, личне. Међутим, на крају ћемо се наћи тамо где и одрасли Андреас Сам – на почетку, у Улици дивљих кестенова, у башти, на прагу некадашњег дома, на почетку откривања и разумевања породичне тајне и трагедије, на почетку романа Башта, пепео . Тако нас Рани јади уводе у Породични циркус , својеврсну триологију, коју чине и романи Башта, пепео и Пешчаник . Оно што је у Раним јадима само скицирано, назначено, наговештено, у романима ће бити осветљено из више углова и перспектива. Ходајући кроз лавиринт циркуса , сагледавамо мозаичну слику одјека рата и погрома, једне породице која се осипа и пропада, губи централну, очинску фигу...

I tek tako... zlo i naopako

I ne baš tek tako, potrošila sam nekoliko sati života na reanimirani leš dobro poznate serije Seks i grad , koja se u ovom pokušaju reinkarnacije zove I tek tako... , odnosno And Just Like That... Sa sve tri tačke. Davne 2003, kada je Seks i grad žario i palio ženskim mozgovima, sedela sam s drugaricama u jednom kafiću na Zlatiboru. Bile smo tinejdžerke, potpuno svesne da ne želimo da repliciramo živote popularne TV četvorke. Međutim, žene u dvadesetim ili tridesetim za stolom do nas živele su svoj Sex and the City . Dok je jedna od njih bezuspešno sastavljala poruku nekom pokušaju zlatiborske Zverke, druga joj je suflirala: - Stavi tri tačke, stavi tri tačke! - Što tri tačke?! - Pa, eto, kao, ne možeš da završiš rečenicu... And Just Like That... Nisu mogli ni autori serije. Nikad nije mogla ni Carrie. I kad bi dovršila rečenicu, pokazalo se da bi bilo bolje da nije. Njeni saharinski otužni zaključci kolumni bili su nešto najgore što je pokojni Seks i grad imao da ponudi. D...