Skip to main content

La Casa de Papel: Antifašistički komad s pevanjem i pucanjem




„La Casa de Papel“ ima svojih mana i svesna ih je. Uspešno manipuliše opštim mestima, ljubavnim pričama koje podsećaju na one iz telenovela, zapletima svojstvenim krimićima i trilerima, a naročito našim očekivanjima. „Gledaš li ti filmove“, pita jedan od otmičara taoca. „Ne, gospodine, ja gledam samo serije“, prestravljeno odgovara ovaj, nespretni štreber s kojim se instant identifikujemo i kojem se istovremeno smejemo

Poznato je da svaka španska serija od gledalaca stvara ili zagrižene fanove ili ljute protivnike. Indiferentnih nema, osim onih koji žive pod kamenom i ne znaju da se lome koplja oko španskog delikatesa.

TV serija „La Casa de Papel“ postoji već tri godine, ali čini se da je planetarnu popularnost stekla za vreme korona karantina. Činjenica da ju je nakon prve dve sezone otkupio Netflix svakako je tome doprinela, pa je lansiranje poslednje sezone okupilo ne samo dugogodišnje ljubitelje, već i novu publiku koja je nadoknadila propušteno.

Serija je zarazna, stvorena za bindžovanje, neprospavane noći i blage traume od pucnjave i vike. Dakle, idealna za lockdown i virtuelnu pomoć španskoj braći koja njima ne znači baš ništa, a čini da se mi bar malo bolje osećamo (nešto kao aplauz s prozora).

„La Casa de Papel“ nam, iako na momente preterana i neuverljiva, pokazuje s kakvom su se krizom, pre ove aktuelne, Španija i čitav svet borili i sa čim nastavljaju da se bore. Neravnopravnost, nepravda, sve izraženije socijalno-ekonomske razlike, nejednake mogućnosti i šanse za sve, državni aparat koji proždire, birokratija, korporacije – sve neuralgične tačke su pronađene, na sve je dat komentar, svako može biti trigerovan.

Tako je formiranje grupe otpadnika, (sitnih) kriminalaca kojima život nije dao šansu, društvenih marginalaca sa osećajem za pravdu i više ciljeve, na čelu sa Profesorom kao master mindom, sjajno pogođeno i osmišljeno.
Oni mesecima kuju plan pljačke (o čijim pojedinostima saznajemo iz flešbekova), odnosno zauzimanja centalne kovnice novca u Madridu. Za taoce uzimaju zaposlene koji se tamo zateknu i uz njihovu pomoć štampaju milione eura dovoljne da ostvare svoje snove i navodno zauvek prestanu s kriminalnim aktivnostima. Kao što vidimo, nije reč o klasičnoj pljački i krađi, tako da nam je glavna moralna dilema odmah odstranjena. To što će naši otmičari mimo toga činiti niz na sve načine upitnih poteza i jeste poenta. Poput gledalaca, koji su na početku na klackalici, ponašaju se i taoci, od kojih neki razvijaju stokholmski, neki londonski sindrom, dok je želja otmičara samo jedna – da fašista i ugnetača više nema, ali da pritom ne strada niko od talaca. Tako je odstranjena i druga dilema – otmičari nisu tu da bi ubijali i iživljavali se, već da odštampaju milione i pobegnu na rajska ostrva. Negde u njima će i dalje tinjati želja za burnim životom i kršenjem zakona, ali to je drugi par rukava.

Antifašistička premisa deluje nategnuto sve dok je autori serije toliko ne „nagaze“ i pojačaju da izlaza, a ni dileme nema – fašistička ideologija je u korenu svih problema i pomenutih društvenih pošasti. Otmičari su tu da se gerilski obračunaju s neprijateljem i uvek budu na strani pravde i potlačenih. Čak i ako neko u njihovim redovima skrene s pravog puta, tu je uvek tvrdo moralno jezgro koje jasno vidi cilj i svrhu. Kada su namirili sebe, otmičari su, osim deklarativne, pružili i konkretnu podršku „običnom narodu“, potlačenima i poniženima koji su već uveliko bili na njihovoj strani i inaugurisali ih u moderne heroje nacije. Pomoć je stigla u stilu zeppelin-money sistema – doslovnim bacanjem para iz zeppelina iznad Madrida.

Lajtmotiv serije je svakako čuvena partizanska pesma „Bella, ciao“, koja se, iako već opštepoznata, reaktualizuje. Za najmlađe generacije gledalaca pak ostaje zacementirana u popkulturi kao hit iz „La Casa de Papel“. Čitava ikonografija serije ukazuje na njeno antifašističko utemeljenje, s jedne strane, te jasnu želju da se bude relevantan i aktuelan, što ne isključuje jedno drugo, naprotiv. Autori sjajno uklapaju sve elemente u jedinstvenu celinu i od estetike serije, čiji su činioci u početku samo naznačeni, stvaraju autentičan identitet.

Pomenuta ikonografija toliko je izražena da danas gotovo svako na osnovu par naznaka može prepoznati da je reč o sasvim jedinstvnom svetu i likovima. Crveni kombinezoni i maske sa Dalijevim likom koje otmičari (a potom i taoci nevoljno, te svi građani dobrovoljno) nose, lica Profesora i otmičara odreda nazvanih po gradovima sveta, samo to nazivanje po gradovima, njihove frizure, replike, fraze i „Bella, ciao“, sve to čini audiovizuelni identitet serije i nedvosmisleno definiše popularnu kulturu u ovom trenutku.

To je i sve ono što me je lično odbijalo od serije. Insistiranje na spoljašnjem, marketing koji cilja na tinejdžere, forsiranje opštih mesta, pa i njihova zloupotreba (jer, može li opštije od Dalija i „Bella, ciao“?!), fingiranje originalnosti radi nje same... Sve su to predrasude koje nešto stariju publiku mogu da odvrate od gledanja. I sve to autori serije jako dobro znaju i divno se poigravaju s tim. „Hvatate me na jeftine fazone, braćo“, milion puta sam pomislila i isto toliko puta kao da su mu odgovorili: „Znamo, to i hoćemo, samo ti gledaj!“ Serija je izuzetno autoironična, kontrolisana čak i kad tako ne deluje, namerno preterana i oslonjena na prethodne filmske i TV uzore, jako dobro promišljena i, jednostavno, zna šta radi i kako deluje. A to je za svaku pohvalu i naklon, čak i kad se neopisivo nervirate.

Zbog lika inspektorke Rakel Muriljo htela sam tokom prve dve sezone više puta da odustanem. Njena nesnađenost, nesmotrenost i nelogične odluke toliko su delovale neuverljivo da je to bilo mučno za gledanje. No, sve se to isplatilo na kraju (iako mi i dalje ide na živce) i upravo na to se računalo. Čak je i njeno raspuštanje i kačenje kose olovkom umesto šnalom s namerom dovedeno do paroksizma. Taman kad pomislite da je vređanje inteligencije to što je kad raspusti kosu i sama raspuštena, a kad je skupi koncentrisana, pametna, hrabra i odlučna, s ekrana stiže jasan znak koji govori: „Znamo šta misliš, čekaj.“

Tako i mi, kao i mučena inspektora, vremenom uviđamo da sistem ne samo da je truo, već do srži pokvaren, da se ne može ni popraviti ni srušiti iznutra, pa stajemo na stranu otmičara. Naša percepcija dobra i zla, kao i same realnosti stalno se dovodi u pitanje, tako da čak i korišćenje Dalijevog lika ima smisla. Možda je neko bio na strani otmičara od samog početka, sebe ni pod razno ne svrstavam u tu grupu, naprotiv. Bila sam spremna da ih mrzim i popljujem seriju, apriori su me svi nervirali, a naročito Profesor. Nisam podnosila nikog osim osim Nairobi i radovala sam se svakom porazu Berlina. Sve te sile bile su se u meni tokom prve i druge sezone, dok u trećoj i četvrtoj već znate na čemu ste. Ta ambivalentnost zapravo i jeste najjači adut prve dve, ali i preostale sezone nude neke nove teme i dileme koje nisu za potcenjivanje.

Iza prve dve sezone stoji čuvena španska TV kuća Antena 3 (zadužena za hitove poput „Korak napred“, „Pakov svet“, „Moje drage komšije“...), dok je od treće prste umešao Netflix, što se i te kako vidi, pre svega po količini uloženog novca. Dok je mesto radnje isprva ograničeno na Madrid, treća i četvrta sezona nude obilje lokacija – što rajskih osrva kojih su se protagonisti dokopali, što onih madridskih od kojih sad umesto isključivo „mesta zločina“ i policijskog šatora vidimo i centar grada, luksuzna naselja, bajkovita sela u okolini i slično. Jasno je da je Netflix autorima pružio kreativnu slobodu i obasuo ih novcem kao otmičari građane Madrida. Treća sezona kao da počinje idejom prosečne srpske svadbe – da se vidi da se ima i da je skupo, ali to samo ionako već navučenim gledaocima ide u prilog. Sve je ubrzano, adrenalin je pojačan, šetkamo se od Paname do Firence, produkcija je fantastična, sve je preterano i apsolutno sve funkcioniše.

„La Casa de Papel“ ima svojih mana i svesna ih je. Uspešno manipuliše opštim mestima, ljubavnim pričama koje podsećaju na one iz telenovela, zapletima svojstvenim krimićima i trilerima, a naročito našim očekivanjima. „Gledaš li ti filmove“, pita jedan od otmičara taoca. „Ne, gospodine, ja gledam samo serije“, prestravljeno odgovara ovaj, nespretni štreber s kojim se instant identifikujemo i kojem se istovremeno smejemo. Takvih mini bisera serija je puna – oko nekih se treba pomučiti, dok nam se većina kotrlja pred očima. „La Casa de Papel“ spaja naizgled nespojivo, volimo je i mrzimo, nervira nas i jedva čekamo nastavak, zaplakali bismo uz „Bella, ciao“ dok cinično odmahujemo rukom... I više od svega, „La Casa de Papel“ najbolje radi ono što je svojstveno svim španskim serijama i, usuđujem se da kažem, španskom duhu uopšte – autentično, bizarno i bez premca ima osećaj za tragikomediju i sve njene kontraste.

Comments

Popular posts from this blog

Živimo u eri Taylor Swift

    2023 TAS Rights Management/Kevin Winter Jača nego ikad         Nakon što je albumima folklore i evermore iz 2020. učvrstila i proširila fan bazu, te najzad postala i miljenica kritike, Taylor Swift se ove godine našla na vrhuncu karijere, uspešno spojivši i svoje country korene, ljubav prema pop muzici i dominaciji na top-listama, te indie-folk pravac, zahvaljujući kojem je mogla da izbrusi svoje kantautorsko umeće bez opterećenja spoljnim faktorima. U martu je započela turneju svih turneja – The Eras Tour, koja publiku vodi kroz gotovo sve „ere“, odnosno albume Taylor Swift. Svaka od tih era podrazumevala je jedinstvenu estetiku, žanr, poruku, medijsku strategiju. Sa svakom novom erom, Swift je pokušavala nešto novo, oprobala se u novom pravcu ili drugačije pristupala stvaranju muzike. Kao feniks, s tim da u tom pepelu uvek postoji isti žar, ista nit koja spaja sve njene „inkarnacije“. Taylor je u dokumentarcu Miss Americana govoril...

O "Раним јадима" Данила Киша

Сваки покушај да се Рани јади олако дефинишу или жанровски одреде остаје осујећен и то нам постаје јасно чим склопимо корице књиге. Док је читамо, урањамо у њену лиричност, махом детињи доживљај света, маштенске и сањалачке призоре. Чини се да је једноставно прихватити дечју перспективу и путовање чак и кроз најболније странице историје – светске, породичне, личне. Међутим, на крају ћемо се наћи тамо где и одрасли Андреас Сам – на почетку, у Улици дивљих кестенова, у башти, на прагу некадашњег дома, на почетку откривања и разумевања породичне тајне и трагедије, на почетку романа Башта, пепео . Тако нас Рани јади уводе у Породични циркус , својеврсну триологију, коју чине и романи Башта, пепео и Пешчаник . Оно што је у Раним јадима само скицирано, назначено, наговештено, у романима ће бити осветљено из више углова и перспектива. Ходајући кроз лавиринт циркуса , сагледавамо мозаичну слику одјека рата и погрома, једне породице која се осипа и пропада, губи централну, очинску фигу...

I tek tako... zlo i naopako

I ne baš tek tako, potrošila sam nekoliko sati života na reanimirani leš dobro poznate serije Seks i grad , koja se u ovom pokušaju reinkarnacije zove I tek tako... , odnosno And Just Like That... Sa sve tri tačke. Davne 2003, kada je Seks i grad žario i palio ženskim mozgovima, sedela sam s drugaricama u jednom kafiću na Zlatiboru. Bile smo tinejdžerke, potpuno svesne da ne želimo da repliciramo živote popularne TV četvorke. Međutim, žene u dvadesetim ili tridesetim za stolom do nas živele su svoj Sex and the City . Dok je jedna od njih bezuspešno sastavljala poruku nekom pokušaju zlatiborske Zverke, druga joj je suflirala: - Stavi tri tačke, stavi tri tačke! - Što tri tačke?! - Pa, eto, kao, ne možeš da završiš rečenicu... And Just Like That... Nisu mogli ni autori serije. Nikad nije mogla ni Carrie. I kad bi dovršila rečenicu, pokazalo se da bi bilo bolje da nije. Njeni saharinski otužni zaključci kolumni bili su nešto najgore što je pokojni Seks i grad imao da ponudi. D...