Skip to main content

Folklore Taylor Swift: Melanholični soundtrack 2020. godine

Novi album Taylor Swift pojavio se nepunih godinu dana nakon njenog poslednjeg studijskog izdanja „Lover“, zanimljivog i sladunjavog pop iskustva. Bio je to poslednji u nizu od tri „čisto“ pop albuma, kojima je htela da se odmakne od svog country nasleđa.



Album „folklore“ vraća „staru Taylor“ na scenu. Ipak, samo donekle. Poređenja radi, nove pesme najviše podsećaju na „All Too Well“ ili „Sad, Beautiful, Tragic“ sa albuma „Red“ iz 2012, te „Safe and Sound“ (soundtrack za „The Hunger Games“), ali na kraju „folklore“ ostaje priča za sebe. Estetski, muzički, poetski, i doslovno. Jasno je da svaki album, koliko god bio nekonceptualan, priča svoju priču, no Taylor je poznata po tome da je sve što kaže ili uradi duboko promišljeno, osmišljeno i  u vezi s nečim što je već radila. Motivi njenih pesama putuju iz albuma u album, isprepletani, što važi i za mnoge spotove, pa je metatekstualnost nešto na šta su njeni fanovi već navikli. Zajedno sa novinarima na zadatku, poput najpažljivijih detektiva, spremno odgonetaju sve tajne i znake.
Taylor je bila jedna od prvih koja je sa fanovima razvila odnos kakav se danas manje-više zahteva. Iako je na početku karijere delovalo čudno to što ih poziva u kuću na tajne male koncerte, samo njima otkriva izvesne izvore inspiracije, prati na društvenim mrežama, ona je na vreme otkrila kakvu moć ima stabilna fan baza, naročito onda kada ostatak sveta peva drukčiju pesmu. Sa fanovima poput njenih, sve i da je svekolika javnost izopšti, Swift bi bez po muke imala jedan od najslušanijih albuma.

U jeku pandemije došao je „folklore“, objavljen u celosti samo nekoliko sati nakon iznenadne najave na društvenim mrežama, bez tipičnog izbacivanja singlova mesecima unapred. Po sopstvenom priznanju, Taylor bi čekala „savršeno vreme“ za objavu, ali u nesigurnim vremenima jedina je opcija, kako kaže, raditi ono što voliš i to predstaviti svetu, bez mnogo kalkulacija. I svet je odgovorio spremnije nego ikad – hvalospevima i čestitkama koje ne dolaze samo od fanova, već i od kritike i konkurencije.


Da nije pandemije, Taylor bi na turneji uveliko promovisala prethodni album, i to na jedinstvenom „Lover“ festivalu. Pitanje je kakva bi ploča ugledala svetlost dana iduće godine. Sa „folkloreom“ se, planirano ili ne, vratila sebi, iako ne country korenima u bukvalnom smislu, već sebi kao autentičnoj kantautorki. Indie-folk zvuk najviše odgovara kako njenom glasu, koji je dostigao punu zrelost, pravu boju i izražajnost, tako i njenom senzibilitetu. „Folklore“ zvuči iskreno, neposredno, sanjalački, neopterećeno i ujednačeno. Pažljivo izbalansiran broj pesama različitog tempa i atmosfere ustupio je mesto baladama i pesmama umerenog tempa povezanih literarnim i muzičkim motivima, a iznad svega posebnom osećajnošću karakterističnom i za vizuelnu estetiku albuma.

Idealan za kišna popodneva, dane provedene van grada, uz topli napitak po izboru, u omiljenom džemperu (jedna od pesama se i zove „cardigan“), „folklore“ je soundtrack kasnog, miholjskog leta (tu je i „august“) i jeseni, stvorene za reminiscencije, pisanje i mentalnu „šta ako“ gimnastiku. To su teme koje opsedaju Taylor, ulančane s estetikom koju na društvenim mrežama, kako saznajemo, zovu cottagecore. Ako se tako zove ono što osećamo i vidimo dok slušamo „folklore“, neka tako bude. Cottagecore it is.


Kad smo kod opsesija koje su drugo ime naše kantautorke, na ovom albumu ih gotovo uopšte nema. Izostale su sve stihovne ograde i odbrane, kontranapadi, opravdavanja i objašnjavanja. Taylor je prigrlila sebe, svoje i, konačno, tuđe priče, bez potrebe da bude cool i uklopi se. U skladu s tim je i pesma „this is me trying“. Ne trudi se da nam pokaže koliko se ne trudi. „It's a new art form showing people how little we care“, rekla bi Lorde ironično. Taylor je najzad odbacila taj obrazac. Obema je producent već nekoliko godina unazad Jack Antonoff, koji pored toga što ostavlja suptilni lični potpis na svemu što radi, uspeva i da zabeleži svu auditivnu posebnost svojih saradnika, te im tako osigura i najprodavanije albume. Pored njega, na ovom albumu su radili i Aaron Dessner iz The National (zajedno sa Swift potpisuje 11 od 16 pesama), Bon Iver (duet „exile“), te izvesni William Bowery (supotpisao dve pesme), što bi, bar prema tvrdnjama najvatrenijih fanova, bio pseudonim glumca Joea Alwyna, momka Taylor Swift.

Za razliku od svih prethodnih, ona na ovom albumu više ne priča samo svoje priče i ne bije samo svoje bitke. Seća se one u kojoj se njen deda borio u Drugom svetskom ratu; peva o tuđim sudbinama; zauzima različite tačke gledišta - dečju, mušku, žensku, čak i onostranu, te perspektivu „druge žene“ iz svojevrsnog tinejdžerskog ljubavnog trougla koji je osmislila za „folklore“. Baš kao i termin po kojem je nazvan, album je njen i svačiji, priče opštepoznate, deo legende, običaja i stvarnosti u isto vreme, a univerzalnost je, bile priče autobiografske ili ne, sveprisutna najpre na emocionalnom nivou.


Swift je talentovana spisateljica, vrlo rečita i specifična u izražavanju, nesumnjivo načitana i pismena, pa je oslanjanje na imaginaciju više nego na sopstveno neposredno iskustvo poželjan korak dalje. Sve o čemu (je) peva(la) ionako je deo popkulturnog folklora. A ovaj album je njeno najzrelije, najmirnije i najbolje delo.

„Folklore“ je lagani, setni, elegični, ali istovremeno hrabri i ogoljeni soundtrack 2020. godine. Bez isforsiranog veselja, frenetičnih poskočica i lažnih uteha. S druge strane, nije nimalo cool ili društvenopolitički angažovan. Jeste eskapistički, ali obećava tek beg u melanholiju, onu zabačenu kolibu usred oluje, gde je suočavanje sa samim sobom jedino rešenje.

Photos: Beth Garrabrant

Comments

Popular posts from this blog

Živimo u eri Taylor Swift

    2023 TAS Rights Management/Kevin Winter Jača nego ikad         Nakon što je albumima folklore i evermore iz 2020. učvrstila i proširila fan bazu, te najzad postala i miljenica kritike, Taylor Swift se ove godine našla na vrhuncu karijere, uspešno spojivši i svoje country korene, ljubav prema pop muzici i dominaciji na top-listama, te indie-folk pravac, zahvaljujući kojem je mogla da izbrusi svoje kantautorsko umeće bez opterećenja spoljnim faktorima. U martu je započela turneju svih turneja – The Eras Tour, koja publiku vodi kroz gotovo sve „ere“, odnosno albume Taylor Swift. Svaka od tih era podrazumevala je jedinstvenu estetiku, žanr, poruku, medijsku strategiju. Sa svakom novom erom, Swift je pokušavala nešto novo, oprobala se u novom pravcu ili drugačije pristupala stvaranju muzike. Kao feniks, s tim da u tom pepelu uvek postoji isti žar, ista nit koja spaja sve njene „inkarnacije“. Taylor je u dokumentarcu Miss Americana govoril...

O "Раним јадима" Данила Киша

Сваки покушај да се Рани јади олако дефинишу или жанровски одреде остаје осујећен и то нам постаје јасно чим склопимо корице књиге. Док је читамо, урањамо у њену лиричност, махом детињи доживљај света, маштенске и сањалачке призоре. Чини се да је једноставно прихватити дечју перспективу и путовање чак и кроз најболније странице историје – светске, породичне, личне. Међутим, на крају ћемо се наћи тамо где и одрасли Андреас Сам – на почетку, у Улици дивљих кестенова, у башти, на прагу некадашњег дома, на почетку откривања и разумевања породичне тајне и трагедије, на почетку романа Башта, пепео . Тако нас Рани јади уводе у Породични циркус , својеврсну триологију, коју чине и романи Башта, пепео и Пешчаник . Оно што је у Раним јадима само скицирано, назначено, наговештено, у романима ће бити осветљено из више углова и перспектива. Ходајући кроз лавиринт циркуса , сагледавамо мозаичну слику одјека рата и погрома, једне породице која се осипа и пропада, губи централну, очинску фигу...

I tek tako... zlo i naopako

I ne baš tek tako, potrošila sam nekoliko sati života na reanimirani leš dobro poznate serije Seks i grad , koja se u ovom pokušaju reinkarnacije zove I tek tako... , odnosno And Just Like That... Sa sve tri tačke. Davne 2003, kada je Seks i grad žario i palio ženskim mozgovima, sedela sam s drugaricama u jednom kafiću na Zlatiboru. Bile smo tinejdžerke, potpuno svesne da ne želimo da repliciramo živote popularne TV četvorke. Međutim, žene u dvadesetim ili tridesetim za stolom do nas živele su svoj Sex and the City . Dok je jedna od njih bezuspešno sastavljala poruku nekom pokušaju zlatiborske Zverke, druga joj je suflirala: - Stavi tri tačke, stavi tri tačke! - Što tri tačke?! - Pa, eto, kao, ne možeš da završiš rečenicu... And Just Like That... Nisu mogli ni autori serije. Nikad nije mogla ni Carrie. I kad bi dovršila rečenicu, pokazalo se da bi bilo bolje da nije. Njeni saharinski otužni zaključci kolumni bili su nešto najgore što je pokojni Seks i grad imao da ponudi. D...