„No Offence“ je po definiciji britanska policijska drama, a
zapravo je sve ono čega nema u američkim serijama i na šta nismo navikli. Kada
se traži ubica, ne čini se to na onaj dobro poznat način, ustanovljen u svim
mogućim CSI i NCIS franšizama. Taman kad mislite da je sve završeno, potraga
tek počinje; kada deluje da više nema materijala za priču, pokrenu se tri nova
toka.
I prva i nedavno završena druga sezona imaju glavne teme oko
kojih se plete mnoštvo malih i (ne)povezanih priča, a opet, sezone se međusobno
i te kako razlikuju. Ono što ih povezuje je trio detektivki iz mančesterske
policije – Viv, Dajna i Džoj. One, s Viv na čelu, vode tim koji istražuje
slučajeve počev od ubistava devojčica sa Daunovim sindromom (prva sezona) do zločina
koji vode do jedinstvene šefice bande (druga sezona).
Viv, Dajna i Džoj mnogo su više od koleginica. Njihov odnos
je jedinstven i dramaturški perfektno izgrađen. Nema lažnih osmeha, već pogleda
punih razumevanja; nema komplimenata i kafenisanja, već bolne iskrenosti i
zajedničke borbe. Koliko su tu jedna za drugu, toliko su i spremne da sve
privatno zanemare zarad istrage. Na kraju, jedna drugoj uvek čuvaju leđa, ali
tako da uspešno izmiču stereotipima o ženskim prijateljstvima. Njihovo uzajamno
poverenje je bezgranično, a ipak svakog trenutka lomljivo. Dovoljno je da jedna
reč pokrene lavinu užasa i da od te snažne povezanosti ostanu samo krhotine.
Njih tri zajedno, kao i svaka ponaosob, hodaju po ivici noža, dok istovremeno
nijednog trenutka ne gube osećaj za pravdu. Najbolje se to vidi u poslednjim
epizodama prve sezone, koje donose šokantan rasplet. Nakon takvog završetka
„prvog čina“ jedino je sigurno da Viv, Dajna i Džoj opstaju uprkos svemu i da
se, dok se njihov odnos učvršćuje, razvijaju i one individualno. I dok ih
pratimo tako sposobne, pametne i moćne, nikad ne gubimo iz vida da one nisu
nekakve super-heroine, već žene sa svim svojim manama i vrlinama, brižljivo
izgrađeni likovi, slojeviti i složeni, kakvi televiziji i te kako nedostaju.
„No Offence“ je jedinstvena i po pristupu dramskim i komičnim
elementima. Kad bismo je odredili kao dramu, ne bismo pogrešili, ali ni
pogodili suštinu. Da je nazovemo (crnom) komedijom, opet ne bi bilo
sveobuhvatno, a dramedy je sada već
toliko iscrpljena odrednica, da se uz „No Offence“ nikako ne bi uklopila. Komični
elementi se u ovoj seriji pojavljuju često, ali u apotekarskim dozama,
bravurozno plasirani i osmišljeni tako da se nikako ne ode u parodiranje žanra.
Zato je uvrnuta „No Offence“ dobitak za sve – policijske
serije su dobile na posebnosti, ženski likovi na slojevitosti, televizija na
raznolikosti. U tom kontekstu čini se da ni naslov nije slučajno odabran – Bez uvrede – za žanr, gledaoce i njihova
izneverena očekivanja. „No Offence“ je tu da menja pravila. Udobno se smestite
i uživajte.
Comments
Post a Comment