Tri promila daju nam krila: Srpska omladina u delirijumu
Izvor: Beograd noću
Beogradske kafane odreda se deklarišu kao „boemska
mesta“, gde je „dobar provod zagarantovan“, a starosna struktura „bez
klinaca, 25+“. Nekolicina njih „posvećena je slabijem polu“ i „veselim
devojkama“ koje na poklon dobijaju manikir. Sve rade dva ili tri dana u
nedelji, od kasne večeri do ranog jutra – ad hoc vikend hibrid, spoj
ljigavog kluba i raspale birtije. Cene povoljne, svirka odlična, ženska
tuča poželjna. To je Beograd danas, „Moj do mojega“ (podsetnik: otvoriti
tu kafanu pored „One moje“)
Avangarda osamdesetih: Beograd kojeg više nema
Izvor: yugopapir.blogspot.com
„Treba uraditi nešto od sebe – promeniti izgled grada, science
fiction pričati, posmatrati, slušati. (...) Novi talas je u modi. Znaš,
svi snimamo svoje kasete i nosimo ih uvek sa sobom – obavezno: The Clash, Gang of 4, David Bowie, Ub 40, Iggy Pop, Joy Division, Bauhaus, DeadKennedys... (...) Sto ljudi, osmesi na licu, muzičke mašine se pale, zidovi se tresu, vreme staje.
BEOGRAD BY NIGHT. (...) Kult mužjaka je zaostala ideja, kažu mi,
Akvarijus i Bezistan je pun takvih – mačo-fazon je za uličara. U Livingu
ples 'Bolestan od ljubavi', mala kempovska prerada 'Sna letnje noći'.
Dečko mi donosi piće i pita: 'Slobodno?' U savremenim pogledima na sex i
neke ženske prave žur, na Studentskom trgu, prave feministkinje traže
svoje pravo glasa u noćima Beograda. (...) Na jednoj skorašnjoj zabavi,
na fliperu je bila ispisana jedna od poruka 'žestokih'... 'Vreme prolazi
ali ponekad i stane, iskoristi to, izađi, prošetaj noću, upoznaj grad,
'žestoke', svrati na neko mesto gde se oni okupljaju, možda ćeš tako
promeniti mišljenje o sebi, devojci, momku, gradu, modi, muzici, seksu. Možda si mnogo kreativan, savremen, lep, a ne znaš to, dođi da se družimo – noću'...“. Tako je za „Zum reporter“ 1984. pisao De Stil Marković, a nedavno preneo Yugopapir.
Tako je Beograd nekada živeo, tako se njegova omladina ponašala,
stvarajući London, Berlin i Njujork tamo gde su danas „Limun žut“, „Ona
moja“, „Stara pesma“, „Mala maca“, „Švaler“, „Štikla i burence“ i
desetine novokomponovanih kafana sličnih i podjednako besmislenih
naziva.
Bilo da ste živeli i oblikovali Beograd sedamdesetih i osamdesetih,
kao pomenuti „žestoki“, ili ste, kao i ja, „žrtva“ tuđe nostalgije jer
svoju nemate, osim ako niste lobotomisani „Volim devedesete“ tinejdžer,
ne može vam biti jasno kako je moguće da za 30 godina Beograd postane
takva (ne)kreativna rupa, u kojoj su savamalski kc mikseri vrhunac
stvaralaštva, progresa i inicijative mladih. Ti pokušaji oživljavanja
gradskog duha su „manje zlo“ u odnosu na prestoničke kafančuge i kao
takvi opstaju, bar zasad, pod parolom „bolje i to“, uz propratna
terciranja „a šta je alternativa“, „šta drugo preostaje“.
Deveti krug pakla: Noćni život na Balkanu 2014.
Izvor: beogradnocu.telegraf.rs
I dok su s jedne strane u ponudi hipsterski opremljeni, neokrečeni,
memljivi prostori oronulih zgrada, nasuprot njih stoje nekadašnje STR
pretvorene u kafane sumnjivih instalacija i protivpožarne zaštite, sa
obaveznim kariranim stolnjacima i drvenim inventarom, da deluje što
starije. Svaka od tih trenutno popularnih kafana liči jedna na drugu,
nijedna nije nesrećna na svoj način. Čak se isto i reklamiraju – „novo“,
„jedinstveno“, „najzgodnije devojke“, „najbolji provod“, „muzika do
zore“, „samo kod nas“, „neviđeno“, što je i tačno, pod uslovom da misle
na ostatak sveta.
„Ćao, devojke, treba mi preporuka za kafanu, modernu, onako, da bude
puno, živo, veselo, da ne izlaze klinci, da svira živa muzika, sa
ozvučenjem i da je repertoar, tipa, ex Yu i urbani narodnjaci, naravno,
sa kariranim stolnjacima, bez klope“ – tako otprilike glasi vapaj
izvesne učesnice devojačke večeri, objavljen na jednom forumu. Da li su „urbani narodnjaci“
isključivo oni koji pevaju o gradskom životu u kariranoj kafani, da li
su to oni iz Grand produkcije, koliko litara alkohola treba da se
prolije u pomenutom urbanom narodnjaku, koliko čaša da se slomi,
diskoteka da se zapali, koja kola treba da se voze, kada i da li će
svanuti, šta će da se radi do zore... Kafane kriju odgovore na sva
pitanja, samo sačekajte da se završi
nitko-nije-znao-sakrit-suze-k'o-Marina muzički blok. Ne počinje se odmah
urbanim narodnjacima, treba ta žilavka da proradi, da se
probudi ex Yu nostalgija, stare trube da zatrube, pa tek onda da se
udari u teško alkoholisane emocije gostiju, što je takođe komplikovan
proces.
Samo nju ne kuni, majko: Uobičajeni vikend beogradskog tinejdžera
Izvor: nightlife.24sata.rs
Prvo se raspliću crne kose, pa se mrse, kune se, plače, moli, zaziva
se majka, zaustavlja se reka, moli se sunce da zađe, jutro da ne svane,
pada se u komu. Kada se proceni da su gosti na pragu samoubistva jer su
ukapirali da ko ih ima, taj ih nema, prelazi se na pomenute „urbane“,
koje mahom predvode bendovi čije se ime završava sa „bend“. Nakon toga,
klijentela se patosira reprizom onih srceparajućih kafanskih narodnjaka.
Prema njima takođe nije dozvoljeno imati animozitet, zaštićeni su kao
savamalski kulturno-klupski prostori, a argumentacija je ista („bolje i
to“, „a šta je alternativa“ i slične umotvorine). Zapravo, gotovo da
nije dozvoljeno kritikovati bilo koji aspekt beogradskog noćnog života. To je naš brend, naš ponos, imidž u svetu, po tome smo poznati. Da vidiš kako je genijalno kad podvedemo starletu nekom strancu, Beograd je svet!
Nekada je pred mladima iz osamdesetih s početka priče bilo sramota
pominjati, a kamoli dičiti se kafanskim pesmama, muzičkim dometima
Ibarske magistrale i sličnim pojavama. Nisu zabranjene, ali nisu ni deo
mejnstrima. Bilo je „novosvesnih“ i „žestokih“ koji su se za to brinuli.
Tri decenije kasnije, možemo da konstatujemo da je bitka izgubljena,
rokenrol je propao. Ratovi, sankcije, sveopšta materijalna i duhovna
propast koju su donele devedesete svakako je jedan od uzroka degradacije
tako trivijalne stvari kao što je noćni život Beograda. Uništeno je
mnogo više od toga, čitavi gradovi, životi, budućnost. Danas, 15 godina
od demokratskih promena i isto toliko godina tranzicije i mirnodopskih
uslova, red je da se pozabavimo i tim trivijalnostima. „Novosvesnih“ u
Beogradu 2015. nema, nema nikakve ideje, duha, želje za kvalitetom,
bitno je da se ne talasa, da im se pridružimo kad već nismo ni pokušali
da ih pobedimo, a i što bismo pokušavali, ovo je super, daj turu,
„haljinicu boje lila“! Kada bi neko iz Terazijske česme vikao „mrzim narodnjake“, bio bi uhapšen i automatski proglašen ludim, i to ne zato što je ušao u česmu.
Kako da ga kunem, majko: Uobičajeni vikend beogradskih tinejdžerki
Izvor: www.beogradnocu.com
Nedavno se na društvenim mrežama pojavio takozvani „Generator kafanskih imena“,
program koji je osmislio neko ko je takođe primetio da moderna kafana,
pored urbanih narodnjaka i kariranih stolnjaka, mora imati i tupavo ime.
Nomen est omen, slažu se vlasnici. Što gluplje ime, to bolja poseta i
veća popularnost. Bitno je da ono asocira na nešto staro, starogradsko,
na tradiciju, što je i te kako poželjno naročito ako je kafana
„osnovana“ 2014. „Stari fijaker“, „Limun žut“, „Staro drvce“, „Staro burence“, „Stara pesma“...
Pored toga, bitno je da ta starina korespondira sa savremenim duhom –
mortus pijana budala je boem, manijak je džentlmen, lupanje po
sintisajzeru predstavlja zlatne strune... Poželjno je i biti opušten,
originalan, približiti se publici imenom poput „Malo bi' te tak'o“, „Ona moja“, „Onamoja na vodi“, „Ona a ne neka druga“, „Kafana sumnjivog morala“, „Kafana kod ministra“... Duhovitost na prvom mestu. Svakako, treba biti i seksi, ne zaboravivši pritom strogo određene rodne uloge – „Štikla
i burence“, „Mala maca“, „Švaler“, „Džentlmen i dama“, „Kafana fensi
kafana“, „Čudna noć“, „Kafana avantura“, „Kafana foliranti“, „Tri kuma
debela“.
Štikla na plafonu, raskrečene noge na zidu: Dobrodošli u našu jedinstvenu kafanu
Izvor: www.turistickiklub.com
Može li gluplje? Može. Kad ima „Kod ministra, ima i „Kod glumca“. Kad može „Ona moja“, može i „Još jedna“. Pored raznih „noći“ u imenima, zašto ne bi moglo „Još ovu noć“. Obavezno treba iskoristiti očaj i nesreću gosta, čije je pijanstvo samo pitanje vremena, te tome i prilagoditi naziv. „Sitni sati“, „Sevdah“, „Tiho noći“, „Pukni zoro“
prosto mame nesrećne duše koje bi da se alkoholišu u prijatnom
ambijentu bez zvučne izolacije. Vrhunac alkoholnog pristupa imenovanju
kafana dostignut je otvaranjem objekta „Tri promila“, gde se, rekla bi društvena hroničarka Vesna Vukelić Vendi,
„odmah prelazi s teorije na praksu“. U slučaju da vam inspiracija nije
na zavidnom nivou, a generator nije pri ruci, uvek možete da posegnete
za nečim što je neko drugi smislio i doslovno tako nazovete kafanu.
Preporučuje se da to bude što očiglednije, poput „Ko to tamo peva“,
„Više od igre“ ili „Složna braća“.
Noćas mi srce pati: Kafana posvećena slabijem polu, 25 +
Izvor: nightlife.24sata.rs
Kada je reč o klijenteli, muškarci treba da budu džentlmeni i
švaleri, kao što je nazivima i sugerisano. Mogu da izgledaju kao da su
došli sa porodične šetnje ili kao da su učestvovali u reklami
za pivo i pevali jednu od najodvratnijih pesama ikad napisanih (i to
specijalno za kafanske prilike), „duša nam je teška, al' je velika“.
Devojke pre nego što dođu u kafanu treba da odu kod šminkera i frizera,
jer ako pokušaju same da se ulepšavaju, objektiv pohotnog fotoaparata
koji neumorno fotka za „Beograd noću“ biće nemilosrdan. Očekivano je,
dakle, potrošiti više para spemajući se za kafanu, nego u samoj kafani.
Odevna kombinacija, treba li uopšte pominjati, mora da bude nova i
drugačija, jer „Beograd noću“ ima fotografsko pamćenje.
Svi vaši gresi osvanuće sutradan na internet stranici te kafanske
foto-arhive. Štikle su zato obavezne, smej se, smej, i trpi, pij
čokoladnu rakiju, ali budi mala maca, prava dama. Možda baš u „Kafani na
Balkanu“ ili „Carskoj ohoti“ upoznaš čoveka svog života, bahatog alkosa
mekog srca, simpatizera „Dveri“, a možda i člana, ko zna. Hostesa i
izbacivač biće vam kumovi, na svadbi će vam svirati „Kao kao bend“. Duša
vam je teška, al' je velika!
Duša nam je teška, al' je mozak lagan: Nepodnošljiva lakoća lumpovanja
Izvor: www.phone-travel.com
Beogradske kafane originalne su i u internet predstavljanju. Sve se
odreda deklarišu kao „boemska mesta“, gde je „dobar provod
zagarantovan“, a starosna struktura „bez klinaca, 25+“. Nekolicina njih
„posvećena je slabijem polu“ i „veselim devojkama“ koje na poklon
dobijaju manikir. Sve rade dva ili tri dana u nedelji, od kasne večeri
do ranog jutra – ad hoc vikend hibrid, spoj ljigavog kluba i raspale birtije. Cene povoljne, svirka odlična, ženska tuča poželjna. To je Beograd danas, „Moj do mojega“ (podsetnik: otvoriti tu kafanu pored „One moje“).
„Počelo je one pretprošle dosadne jeseni, kada je gomila novih dečaka
iz dosade a i shvatajući da nešto treba da se menja, bacila stare
knjige, odela, dnevnu štampu, stare ploče, kasete, staru svest“,
zabeležio je De Stil. Mi možemo samo da prepišemo i zamolimo osamdesete
da nam pozajme malo svoje stare-nove svesti, postaje nepodnošljivo.
2023 TAS Rights Management/Kevin Winter Jača nego ikad Nakon što je albumima folklore i evermore iz 2020. učvrstila i proširila fan bazu, te najzad postala i miljenica kritike, Taylor Swift se ove godine našla na vrhuncu karijere, uspešno spojivši i svoje country korene, ljubav prema pop muzici i dominaciji na top-listama, te indie-folk pravac, zahvaljujući kojem je mogla da izbrusi svoje kantautorsko umeće bez opterećenja spoljnim faktorima. U martu je započela turneju svih turneja – The Eras Tour, koja publiku vodi kroz gotovo sve „ere“, odnosno albume Taylor Swift. Svaka od tih era podrazumevala je jedinstvenu estetiku, žanr, poruku, medijsku strategiju. Sa svakom novom erom, Swift je pokušavala nešto novo, oprobala se u novom pravcu ili drugačije pristupala stvaranju muzike. Kao feniks, s tim da u tom pepelu uvek postoji isti žar, ista nit koja spaja sve njene „inkarnacije“. Taylor je u dokumentarcu Miss Americana govoril...
Сваки покушај да се Рани јади олако дефинишу или жанровски одреде остаје осујећен и то нам постаје јасно чим склопимо корице књиге. Док је читамо, урањамо у њену лиричност, махом детињи доживљај света, маштенске и сањалачке призоре. Чини се да је једноставно прихватити дечју перспективу и путовање чак и кроз најболније странице историје – светске, породичне, личне. Међутим, на крају ћемо се наћи тамо где и одрасли Андреас Сам – на почетку, у Улици дивљих кестенова, у башти, на прагу некадашњег дома, на почетку откривања и разумевања породичне тајне и трагедије, на почетку романа Башта, пепео . Тако нас Рани јади уводе у Породични циркус , својеврсну триологију, коју чине и романи Башта, пепео и Пешчаник . Оно што је у Раним јадима само скицирано, назначено, наговештено, у романима ће бити осветљено из више углова и перспектива. Ходајући кроз лавиринт циркуса , сагледавамо мозаичну слику одјека рата и погрома, једне породице која се осипа и пропада, губи централну, очинску фигу...
I ne baš tek tako, potrošila sam nekoliko sati života na reanimirani leš dobro poznate serije Seks i grad , koja se u ovom pokušaju reinkarnacije zove I tek tako... , odnosno And Just Like That... Sa sve tri tačke. Davne 2003, kada je Seks i grad žario i palio ženskim mozgovima, sedela sam s drugaricama u jednom kafiću na Zlatiboru. Bile smo tinejdžerke, potpuno svesne da ne želimo da repliciramo živote popularne TV četvorke. Međutim, žene u dvadesetim ili tridesetim za stolom do nas živele su svoj Sex and the City . Dok je jedna od njih bezuspešno sastavljala poruku nekom pokušaju zlatiborske Zverke, druga joj je suflirala: - Stavi tri tačke, stavi tri tačke! - Što tri tačke?! - Pa, eto, kao, ne možeš da završiš rečenicu... And Just Like That... Nisu mogli ni autori serije. Nikad nije mogla ni Carrie. I kad bi dovršila rečenicu, pokazalo se da bi bilo bolje da nije. Njeni saharinski otužni zaključci kolumni bili su nešto najgore što je pokojni Seks i grad imao da ponudi. D...
Comments
Post a Comment