Skip to main content

Sandra iza ogledala: E-debitantkinja u Prizrenu (1)

Živeti slobodno u prestonici sveta

Veličina slova: Decrease font Enlarge font
Nebo nad Prizrenom: Zmajevi naše sadašnjosti
Nebo nad Prizrenom: Zmajevi naše sadašnjosti
Photo: Sandra Dančetović
 
Kao debitantkinju u Prizrenu i na Kosovu, često su me pitali šta je moj prvi ili najupečatljiviji utisak. I odgovor je uvek bio isti – ljudi. I prateće objašnjenje ostaje isto – to nije fraza. Tamo su ljudi posebni zato što ih krase neposrednost, ljudskost i dobrota, nešto što su mnogi drugi odavno izgubili. Tako jednostavne karakteristike s kojima se rađamo ili nas uče da ih steknemo i negujemo u detinjstvu, sada se traže lupom, svuda osim u Prizrenu. Tamo ih ima u izobilju i da nije tako, ne bi mu pomogli ni sva kaldrma, mostovi, Bistrica, sokaci, džamije i crkve...

Prizrenski vetar: Dančetović u centru grada
Photo: LA
 
Pre tačno godinu dana ležala sam u krevetu povređena, odrane i natečene noge, oporavljajući se posle, kako je to u policijskim spisima navedeno, „teške krađe“. Možda se neki i sećaju, pisale su o tome e-novine, preneli su i mnogi drugi mediji, iako nisam napadnuta zato što sam novinarka. Napadnuta sam zato što sam šetala sama ulicom u sedam posle podne, zato što sam imala tašnu, zato što sam se zadesila na „pravom“ mestu u „pravo“ vreme. „Može svakom da se desi“ rečenica je koju izgovaram svaki put kada pominjem taj događaj – pre svega zato što je to istina, ali i zato da bih se unapred ogradila od komentara poput „šta ti očekuješ, to se dešava svuda u svetu; dobro si prošla, šta bi da te je silovao; s tobom nešto nije u redu ako se još plašiš; nisam znala da si takva kukavica da ideš taksijem“ i tome slično.
Takvih opaski ipak nije bilo više nego iskrene brige i podrške, ali one su na mene delovale pogubnije nego bliski susret s pomahnitalim lopovom. Sama činjenica da te omanja povreda i otuđenje novca i ličnih stvari kod pojedinaca ne kvalifikuje za čestitog nosioca traume, dovoljna je da i najvećeg cinika natera da oplakuje degenerisane međuljudske odnose. Tako sam u proteklih godinu dana mogla da zateknem sebe kako hodajući beogradskim ulicama zazirem od svakog potencijalnog ludaka, ali još više od mogućeg objašnjavanja počev od toga kako i zašto se meni to desilo, zašto se nisam odbranila, šta sam mogla da uradim i zašto nisam, preko neizbežnog analiziranja mog udela i krivice u privlačenju manijaka, što uključuje vreme i mesto kretanja, ponašanje, način nošenja tašne, para, ključeva i mobilnog, do osećanja i saznanja da ćeš se, ako se nekome  izjadaš, osećati još gore.
Kao posledica toga dolaze nepoverljivost i ogorčenost, praćene umorom i zasićenošću tupim pogledima, lažnom užurbanošću i ispraznim razgovorima sa ljudima koji tako često pribegavaju zajedljivosti, jer su tako naučili, jer je to postalo in u „balkanskom Njujorku“ i pridruženim pašalucima.

Gle, moja omiljena razglednica: Prizren, ujutru
Photo: Sandra Dančetović
 
Zato je odlazak u Prizren bio tako okrepljujući. Kao debitantkinju u Prizrenu i na Kosovu, često su me pitali šta je moj prvi ili najupečatljiviji utisak. I odgovor je uvek bio isti – ljudi. I prateće objašnjenje ostaje isto – to nije fraza. Tamo su ljudi posebni zato što ih krase neposrednost, ljudskost i dobrota, nešto što su mnogi drugi odavno izgubili. Tako jednostavne karakteristike s kojima se rađamo ili nas uče da ih steknemo i negujemo u detinjstvu, sada se traže lupom, svuda osim u Prizrenu. Tamo ih ima u izobilju i da nije tako, ne bi mu pomogli ni sva kaldrma, mostovi, Bistrica, sokaci, džamije i crkve. Da nije tako, u tom gradu nikad ne bi nastalo nešto kao DokuFest, koji nije samo filmski festival, već društveno-kulturno-političko-aktivistički događaj i pokret koji okuplja sve najbolje što Prizren ima. Za DokuFest živi ceo grad, koji na nekoliko avgustovskih dana postaje prestonica sveta, gde se gosti osećaju ne kao Srbi, Hrvati, Amerikanci, Španci, već kao građani sveta – pravi Prizrenci.

Šlepovan, a pozira: Petar Luković, bez ulja, negde oko Lapova 
Photo: Sandra Dančetović
 
Kako to obično biva, odlazak u Prizren nije bio nimalo lak. Iako je napuštanje Beograda samo po sebi delovalo terapeutski, put nam je umesto ružama bio posut iscurelim uljem iz menjača. Tako smo prvu, gotovo dvosatnu, pauzu napravili već u Lapovu, dokle nas je sa obližnje benzinske pumpe došlepao izvesni Beli, vredan radnik i porodični čovek. U njegovoj radionici svima se vratio osmeh na lice, sa izuzetkom glavnog urednika e-novina, kojem ni šlepanje nije pokvarilo dobro raspoloženje, što je i foto-dokumentovano. Rediteljka Ivana Todorović, prošlogodišnja pobednica DokuFesta u kategoriji BalkanDox i ovogodišnja članica žirija, oduševljeno je fotografisala labudove i fontane u dvorištu, tako da ni za nju nije bilo brige. Još kada smo saznali da je kvar saniran i da možemo nastaviti putovanje, osmeh se pojavio i na licu e-direktora, koji je samo par sati kasnije upravljao mašinom kao da sutra ne postoji, negde između Prokuplja i Kuršumlije.

Ekspert za autoput Ibrahim Rugova: Luković, vodič
Photo: Sandra Dančetović
 
Nakon što pređete granicu, kolonu vozila koja čekaju da uđu u Srbiju ostavićete s leve strane, okoliš će podsećati na već viđene predele, sve dok ne izađete na autoput, o kojem je Petar Luković prošle godine tako nadahnuto pisao. Ove godine nastupio je kao pravi ekspert – useci, zaseci, probijanje planina, kaskade, drenaža, sprečavanje odrona, sve nam je pokazivao i objašnjavao dok smo gledali i vozili se autoputem kakvog u Srbiji nema, ali zato u Srbiji ima putarina koje odgovaraju evropskom standardu.
U Prizren smo stigli u rano popodne, virus DokuFesta zahvatio je sve prisutne, osim mlade koja je u punoj opremi pozirala fotografu na kamenom mostu, na trgu, pa ispred kočije, da bi kasnije sa svojom svitom pokrenula pozamašni vozni park, uz neizbežne sirene. Čemu svadba ako niko ne zna?! Da nije možda DokuFest važniji? Mlada se ne bi složila.

Bioskop na otvorenom: Uđite, nećete se pokajati
Photo: Sandra Dančetović
 
Na svakom koraku – Lukovićevi prijatelji. Već prvog dana shvatam da ću, zahvaljujući tretmanu koji e-urednik uživa, ali i već pomenutom mentalitetu Prizrenaca, za nedelju dana tamo razgovarati sa više ljudi nego za dve godine u Srbiji. Nije u pitanju samo kvantitet, i kvalitet razgovora je drugačiji. Srdačnost, neposrednost i pristojnost u savršenoj harmoniji, to je ono što krasi sve Prizrence sa kojima sam razgovarala, na srpskom ili engleskom, svejedno.
Srećemo Erolla Bilibanija, direktora festivala, koji nas vodi do renoviranog bioskopa Dokukino, prave oaze u centru grada. Kada između tri i pet po podne napolju postane omamljujuće toplo, mikroklima Dokukina pruža mogućnost bekstva u realnost dokumentarnih i kratkih filmova. Uveče birajte – hoćete li u Kino Bahçe, Doku kino Pllato, Kino në lum, Kino kalaja – sve bioskopi na otvorenom, u čarobnom ambijentu, samo zavisi da li vam se ide na tvrđavu, hoćete li da gledate film, a uz to i čitav Prizren, hoćete li da budete u blizini Sinan-pašine džamije ili ćete se uputiti u Kino Bahçe, da pre projekcije uživate u tradicionalnim jelima koje pripremaju prizrenske porodice. Posle projekcije, zna se – BarAca, da vidite stare prijatelje i upoznate nove. Tamo čekaju Ymer, Bahri, Pranvera, Jeton, Zana, Linda, Visar, Bujar, Šehida, Eroll1, Eroll2, Zilha, Veton... Uz mojito, vino, pivo Peja ili Acinu limunadu jaku k’o zemlja, podrazumeva se... Prizren je to!

(To be continued)

Izvor: e-Novine

Comments

Popular posts from this blog

Živimo u eri Taylor Swift

    2023 TAS Rights Management/Kevin Winter Jača nego ikad         Nakon što je albumima folklore i evermore iz 2020. učvrstila i proširila fan bazu, te najzad postala i miljenica kritike, Taylor Swift se ove godine našla na vrhuncu karijere, uspešno spojivši i svoje country korene, ljubav prema pop muzici i dominaciji na top-listama, te indie-folk pravac, zahvaljujući kojem je mogla da izbrusi svoje kantautorsko umeće bez opterećenja spoljnim faktorima. U martu je započela turneju svih turneja – The Eras Tour, koja publiku vodi kroz gotovo sve „ere“, odnosno albume Taylor Swift. Svaka od tih era podrazumevala je jedinstvenu estetiku, žanr, poruku, medijsku strategiju. Sa svakom novom erom, Swift je pokušavala nešto novo, oprobala se u novom pravcu ili drugačije pristupala stvaranju muzike. Kao feniks, s tim da u tom pepelu uvek postoji isti žar, ista nit koja spaja sve njene „inkarnacije“. Taylor je u dokumentarcu Miss Americana govoril...

O "Раним јадима" Данила Киша

Сваки покушај да се Рани јади олако дефинишу или жанровски одреде остаје осујећен и то нам постаје јасно чим склопимо корице књиге. Док је читамо, урањамо у њену лиричност, махом детињи доживљај света, маштенске и сањалачке призоре. Чини се да је једноставно прихватити дечју перспективу и путовање чак и кроз најболније странице историје – светске, породичне, личне. Међутим, на крају ћемо се наћи тамо где и одрасли Андреас Сам – на почетку, у Улици дивљих кестенова, у башти, на прагу некадашњег дома, на почетку откривања и разумевања породичне тајне и трагедије, на почетку романа Башта, пепео . Тако нас Рани јади уводе у Породични циркус , својеврсну триологију, коју чине и романи Башта, пепео и Пешчаник . Оно што је у Раним јадима само скицирано, назначено, наговештено, у романима ће бити осветљено из више углова и перспектива. Ходајући кроз лавиринт циркуса , сагледавамо мозаичну слику одјека рата и погрома, једне породице која се осипа и пропада, губи централну, очинску фигу...

I tek tako... zlo i naopako

I ne baš tek tako, potrošila sam nekoliko sati života na reanimirani leš dobro poznate serije Seks i grad , koja se u ovom pokušaju reinkarnacije zove I tek tako... , odnosno And Just Like That... Sa sve tri tačke. Davne 2003, kada je Seks i grad žario i palio ženskim mozgovima, sedela sam s drugaricama u jednom kafiću na Zlatiboru. Bile smo tinejdžerke, potpuno svesne da ne želimo da repliciramo živote popularne TV četvorke. Međutim, žene u dvadesetim ili tridesetim za stolom do nas živele su svoj Sex and the City . Dok je jedna od njih bezuspešno sastavljala poruku nekom pokušaju zlatiborske Zverke, druga joj je suflirala: - Stavi tri tačke, stavi tri tačke! - Što tri tačke?! - Pa, eto, kao, ne možeš da završiš rečenicu... And Just Like That... Nisu mogli ni autori serije. Nikad nije mogla ni Carrie. I kad bi dovršila rečenicu, pokazalo se da bi bilo bolje da nije. Njeni saharinski otužni zaključci kolumni bili su nešto najgore što je pokojni Seks i grad imao da ponudi. D...