Skip to main content

Fakultetsko štivo: Silovanje, žrtvi radovanje

Romantična priča o prestupniku i oštećenoj

Kao da pravo nije već dovoljno kompromitovano u Srbiji, kao da nije bilo afere "Indeks", kao da je jasno zašto bi neko upisao prava u Kragujevcu, tako smelo i odlučno profesor kragujevačkog Pravnog fakulteta Branislav Simonović piše o psihodinamici odnosa silovatelja i žrtve. Već u prvom pasusu je dilema razrešena, tako da studenti mogu na miru da uživaju u nastavku lekcije - kriva je žrtva. Bez po muke ide nam od ruke!

Izvor: mirror.co.uk

U knjizi "Kriminalistika", namenjenoj obrazovanju mladih pravničkih naraštaja, redovni profesor Pravnog fakulteta u Kragujevcu Branislav Simonović, poglavlje "Karakteristike žrtava i viktimološki odnos" počinje kako i dolikuje, in medias res: "U slučajevima silovanja potrebno je uvek razjasniti viktimološki odnos između žrtve i učinioca..." Tako budući sudija ili advokat koji će zastupati žrtvu pre nego što počne da je brani treba da utvrdi nije li ona poznavala onog koji ju je silovao. Jer ako jeste, advokat ne bi trebalo mnogo da je brani, u nekim slučajevima ne bi trebalo da je brani uopšte. Šta ako je, na primer, silovatelj muž žrtve? Onda to i nije silovanje. Ona je potpisala papir, ne sme da je boli glava ni u dobru ni u zlu. Mnogo je tu detalja na koje budući advokat ili sudija treba da obrati pažnju, a stepen poznanstva između žrtve i, kako to otmeno zvuči - počinioca, svakako treba da bude prioritet, bar prema Simonovićevom stručnom mišljenju.
"To nisu moji stavovi, to su citati iz istraživanja jedne ruske profesorke. Moja namera je bila, i smatram je veoma važnom i odgovornom, da studentima objasnim psihodinamiku između žrtve i počinioca, kako bi budući policajci, sudije, advokati i pravnici mogli preventivno da deluju. Uvodni deo o psihodinamici odnosa je važan, ali on je samo jedan deo velike lekcije", rekao je Simonović u kratkoj izjavi, a dalje neka njegovo delo govori za sebe.
Nakon što utvrdimo da li su se poznavali, vreme je da vidimo i ko je kriv. Naivnom studentu verovatno će pasti na pamet da je kriv počinilac i da je to pitanje lako, međutim, nauka je neumoljiva gotovo kao statistika. U pitanju su finese, detalji, ništa nije crno-belo, nije prosek godina studiranja Pravnog fakulteta slučajno duži od perioda koji silovatelj eventualno provede u zatvoru.
Sledi utvrđivanje dužine suknje žrtve, broj sati koje je utrošila na šminkanje i pripreme za provociranje alfa mužjaka, te doba i način kretanja po mračnim ulicama, "čime je sebe objektivno dovela u situaciju da postane žrtva krivičnog dela npr. silovanja, razbojništva", objektivno zaključuje Simonović, ne trošeći reči na suvišna objašnjenja.


Izvor: www.6yka.com

Savladali smo uvod, postavke su nam jasne, pa sa analize pojedinačnih slučajeva koji su, kao što vidimo, slični kao jaje jajetu, možemo preći na opšti zaključak, sintezu, kratko i jasno, nema u kriminalistici mnogo "filozofije": "Ženska osoba neretko svojim ponašanjem stvara, doprinosi ili prihvata seksualno napetu situaciju (...) Aktivno i pasivno ponašanje oštećene u takvoj situaciji utiče na pogrešnu procenu učinioca." Dakle, ako se žrtva opire i zove upomoć, napadač može da pomisli da joj se sviđa. Slobodno zaključujemo da žrtvi preostaje da se pretvara da uživa, možda joj se na kraju stvarno i dopadne. Onda se uzmu, potpišu papir, bore se protiv bele kuge, upišu decu na Pravni fakultet, a silovanje više niko i ne pominje. Sve to spada u bračne dužnosti.
Junaci sage "Kriminalistika", koje Simonović sentimentalno naziva "oštećena i prestupnik", kako u silovanju tako i u životu "na svoj način opažaju i ocenjuju iste objektivne okolnosti". Da ne bismo ovde prizivali u sećanje različite filozofe i škole mišljenja glede postojanja i percepcije "objektivnih okolnosti", ostavimo autoru udžbenika da ih proceni i predstavi umesto nas. U skladu s objektivnim okolnostima u kojima se žena posmatra kao plen, a muškarac kao predator koji prelazi crtu osvajanja i počinje da siluje samo ako je previše isprovociran, Simonović se u daljem tekstu i ne bavi mnogo postupcima romantičnog prestupnika. Šta će, muško je, u prirodi mu je da osvaja i napada, on je alfa mužjak, a ne neki zapadnjački bledunjavi peder. Šta može, bilo je jače od njega, nije on kriv, ona je a) bila pijana, b) imala prekratku suknju, c) imala preveliki dekolte, d) bila sama, e) sama to tražila, f) imala urokljive oči, g) sve od navedenog, zato je i silovana, h) ništa od navedenog, zato je i silovana.
"Ženska osoba svojim ponašanjem dopušta stvaranje situacije u kojoj je ona na osnovu prosuđivanja bila dužna da predvidi mogućnost konfrontacije", kategoričan je Simonović, koji pažljivo biranim rečima pokušava blaže i komplikovanije da kaže "žrtva je kriva". Kao što vidimo, situacija se stvara sama od sebe, uz neizbežnu pomoć nepromišljene ženske osobe, kojoj je moć prosuđivanja popustila ili joj nikada i nije bila jača strana. Šta će, žensko je - ili je glupa ili manipuliše, u oba slučaja krivica je njena. To samo ume da se našminka, da provocira, opija se, ne radi ništa i traži sponzora, pa posle plače kad je siluju i isprebijaju. Odnosno kada uđe u, kako profesor precizno navodi, konfrontaciju, a za konfrontaciju je potrebno bar dvoje. U svakom slučaju, ako ne u potpunosti, "oštećena" je bar delimično kriva, na šta budući pravnici posebno treba da obrate pažnju pre nego što iznesu završnu reč ili presudu.


Poremećena žrtva provocira: Počinilac posmatra pred silovanje
Photo: Jack Carey

Međutim, ni za ženske osobe nije sve izgubljeno. Daje Simonović izlaz, ventil, zakonsku rupu kroz koju je pobegla ćud ženska, smiješna rabota. "Eto rešenja", misli budući pravnik dok u memljivoj studentskoj sobi podvlači profesorove nebuloze, "uvek, ali uvek možeš da se izvučeš na neuračunljivost, čak i kad si žensko! Naročito kada si žensko".
"Motivi koji ženu pokreću za ulazak i prihvatanje situacije u kojoj ona ne želi seksualni kontakt, sa osobom koju nedovoljno poznaje, može biti i neurotski karakter njene emotivne nestabilnosti i nezadovoljstva iz kojeg prizlazi snažna, pa čak i grčevita želja za emotivnom i čisto duhovnom bliskošću sa, u mašti stvorenim idealnim muškarcem", piše Simonović dok luta terasama svijesti.
I najveći studentski fan uvaženog profesora pomisliće da sa autorom nešto nije u redu ili da je, u najmanju ruku, ovo malo teži pasus za savlađivanje. "U redu je, upisao si prava, svi su ti rekli da ima mnogo da se uči, možeš ti to da nabiflaš, ali zašto, zašto moraš da učiš o psihičkim poremećajima i idealnom muškarcu oštećene, šta to tebi treba u životu", pita se naivni student, spreman da ispit prebaci u naredni rok, godinu ili napusti fakultet, dok ćirilična slovca "Kriminalistike" podrhtavaju od smeha pred njegovim očima kao da kažu: "Lako je, mladiću, utvrditi da je žrtva zapravo krivac, to ti je jasno već u prvom pasusu. Ali, zašto - zašto - to je pitanje na koje moraš da odgovoriš da bi dobio visoku ocenu i da bi sutra briljirao na sudu... Nikad pravnik od tebe, nikad predsednik suda, trošiš roditeljske pare u Kragujevcu, a nedostaje ti elementarne logike! Šta ćeš sutra kad se oženiš? Nećeš ti nikad ni da se oženiš, ti ne možeš pošteno ni da siluješ devojku i ubediš je da te je isprovocirala, bio bi jedan u hiljadu koji je završio u zatvoru. Uči ovo napamet, ali s razumevanjem i svojim rečima!"


Sama pala, sama se silovala: Saga "Kriminalistika"
Izvor: newindianexpress.com
Dakle, motive ima i žrtva, ne samo prestupnik. Zahvaljujući motivima koji je pokreću, oštećena prihvata situaciju koju ne želi, praveći se da želi situaciju koju ne prihvata. Na nju mogu da utiču emotivni, psihički te hormonski disbalans, stvarajući tako nezadovoljstvo, iz kog proizlazi želja da čini stvari koje ne želi misleći da ih želi, mešajući fizički kontakt sa emotivnom bliskošću, napadača sa idealnim muškarcem, silovanje sa romantikom.
Imajući u vidu da je pred nama jedna u svakom smislu oštećena ženska osoba, teško joj možemo poverovati da je uopšte bila silovana. Možda je bila u romantičnoj noćnoj šetnji sa prestupnikom, možda su jedno drugom završavali rečenice, a možda je samu sebe silovala.
"Moguće bi bilo kod takvih oštećenih utvrditi postojanje seksualne i emotivne nezrelosti iz koje proizlazi oštro odvajanje, čak i suprotstavljanje duhovne veze kao čiste i prave, i seksualnog kontakta kao grubog, vulgarnog i prljavog", trijumfalno, a opet zabrinuto zaključuje profesor, podsećajući nas na staru i nepravedno zapostavljenu tvrdnju da žene preziru seks i fizički kontakt, sanjajući nedostižnu duhovnu bliskost. U zamenu za taj neostvarivi cilj, žene postaju ljubiteljke skupih poklona i lagodnog života, večito u potrazi za sponzorom, kad već princa nema.
Kad već princa nema, a fizički kontakt ne podnosi, zašto žena uopšte provocira, zašto se oblači izazovno, zašto gleda i smeška se ako neće kontakt, pitanje je na koje svaki budući pravnik treba da odgovori, a rešenje je jednostavno - luda je. Zašto onda i ne bi bila silovana - to je zaključak koji se nameće. I kriva i luda, takva joj je priroda. Kao što je u prirodi prestupnika da osvaja, napada, siluje i niko se ne pita da li je upravo on ludak i krivac. Niko nije idealan, znaju to svi osim oštećene. Ona neka se obrati Andersenu i Dizniju.

*Objavljeno u e-Novinama

 

Comments

Popular posts from this blog

Živimo u eri Taylor Swift

    2023 TAS Rights Management/Kevin Winter Jača nego ikad         Nakon što je albumima folklore i evermore iz 2020. učvrstila i proširila fan bazu, te najzad postala i miljenica kritike, Taylor Swift se ove godine našla na vrhuncu karijere, uspešno spojivši i svoje country korene, ljubav prema pop muzici i dominaciji na top-listama, te indie-folk pravac, zahvaljujući kojem je mogla da izbrusi svoje kantautorsko umeće bez opterećenja spoljnim faktorima. U martu je započela turneju svih turneja – The Eras Tour, koja publiku vodi kroz gotovo sve „ere“, odnosno albume Taylor Swift. Svaka od tih era podrazumevala je jedinstvenu estetiku, žanr, poruku, medijsku strategiju. Sa svakom novom erom, Swift je pokušavala nešto novo, oprobala se u novom pravcu ili drugačije pristupala stvaranju muzike. Kao feniks, s tim da u tom pepelu uvek postoji isti žar, ista nit koja spaja sve njene „inkarnacije“. Taylor je u dokumentarcu Miss Americana govoril...

O "Раним јадима" Данила Киша

Сваки покушај да се Рани јади олако дефинишу или жанровски одреде остаје осујећен и то нам постаје јасно чим склопимо корице књиге. Док је читамо, урањамо у њену лиричност, махом детињи доживљај света, маштенске и сањалачке призоре. Чини се да је једноставно прихватити дечју перспективу и путовање чак и кроз најболније странице историје – светске, породичне, личне. Међутим, на крају ћемо се наћи тамо где и одрасли Андреас Сам – на почетку, у Улици дивљих кестенова, у башти, на прагу некадашњег дома, на почетку откривања и разумевања породичне тајне и трагедије, на почетку романа Башта, пепео . Тако нас Рани јади уводе у Породични циркус , својеврсну триологију, коју чине и романи Башта, пепео и Пешчаник . Оно што је у Раним јадима само скицирано, назначено, наговештено, у романима ће бити осветљено из више углова и перспектива. Ходајући кроз лавиринт циркуса , сагледавамо мозаичну слику одјека рата и погрома, једне породице која се осипа и пропада, губи централну, очинску фигу...

I tek tako... zlo i naopako

I ne baš tek tako, potrošila sam nekoliko sati života na reanimirani leš dobro poznate serije Seks i grad , koja se u ovom pokušaju reinkarnacije zove I tek tako... , odnosno And Just Like That... Sa sve tri tačke. Davne 2003, kada je Seks i grad žario i palio ženskim mozgovima, sedela sam s drugaricama u jednom kafiću na Zlatiboru. Bile smo tinejdžerke, potpuno svesne da ne želimo da repliciramo živote popularne TV četvorke. Međutim, žene u dvadesetim ili tridesetim za stolom do nas živele su svoj Sex and the City . Dok je jedna od njih bezuspešno sastavljala poruku nekom pokušaju zlatiborske Zverke, druga joj je suflirala: - Stavi tri tačke, stavi tri tačke! - Što tri tačke?! - Pa, eto, kao, ne možeš da završiš rečenicu... And Just Like That... Nisu mogli ni autori serije. Nikad nije mogla ni Carrie. I kad bi dovršila rečenicu, pokazalo se da bi bilo bolje da nije. Njeni saharinski otužni zaključci kolumni bili su nešto najgore što je pokojni Seks i grad imao da ponudi. D...