Skip to main content

No pasarán!



Više od četiri i po hiljade negativa nastalih tokom Španskog građanskog rata (1936-1939) stajalo je preko sedamdeset godina u jednom ormaru u Meksiko Sitiju. Otkrila ih je 2007. rediteljka Trisha Ziff i potom napravila dokumentarni film “The Mexican Suitcase”, koji se ratom bavi kroz objektive Roberta Cape, Gerde Taro i Davida 'Chim' Seymoura, čuvenih fotografa čiji radovi dokumentuju herojstvo i idealizam. Ovaj dokumentarni film, prikazan prošle godine na Berlinskom festivalu, ovih dana je pravi hit na internetu, zahvaljujući emitovanju na nekoliko velikih TV mreža

Autorka: Ziff Trisha

Pored toga što govori o nesumnjivoj umetničkoj i istorijskoj vrednosti fotografija, film Trishe Ziff bavi se istorijskim nasleđem i kolektivnim pamćenjem Španije. U filmu se pojavljuju učesnici građanskog rata - i oni koji su ostali u Španiji i oni koji su izbegli, njihovi potomci, mladi ljudi koji malo toga znaju o ratu, a žele da saznaju ono o čemu se decenijama ćutalo.
Ostali učesnici u filmu "Mexican Suitcase" (poznati fotografi, kustosi, rođaci i prijatelji troje fotografa) pitaju se šta nam te slike govore, šta zahvaljući njima možemo saznati i šta je to što ih čini tako posebnim. Do tada su obično fotografi odlazili u druge zemlje zahvaćene ratom, dok su Capa, Taro i Chim bili u svojoj zemlji i samim tim doneli nešto novo, drugačije i nepretenciozno razvili sopstveni stil, kaže fotograf Lorna Arroyo. Dok su fotografisali, njih troje su bili uvek u žarištu bitke, u akciji, blizu rovova. Gerda Taro bi trčala u sred bitke s jednog mesta na drugo kako bi napravila što bolju fotografiju. Ako pogledamo istoriju ratne fotografije, videćemo da Capa, Taro i Chim prvi tako pristupaju fotografiji, za razliku od njihovih prethodnika, koji su uglavnom fotografisali pre ili posle bitaka.
Ključno pitanje o svrsi i moći fotografije postavlja fotograf Susan Meiselas – kako uhvatiti trenutak, sliku, a istovremeno govoriti o nepravdi, kako primetiti slojevitost fotografije, kako doneti detalj koji u sebi nosi čitavu priču. Ratni fotografi ne postavljaju scenu, već prenose realan momenat, a oni koji te fotografije posmatraju kao “autsajderi” taj momenat treba da osete.
Španski građanski rat je prvi rat u Evropi u kome su masovno ubijani civili i bombardovani veliki gradovi. Poginulo je 500. 000 hiljada ljudi, 200. 000 je izbeglo, uglavnom u Meksiko. Oni koji su ostali u Španiji i bili protivnici Frankove diktature, nakon rata su zatvarani, mučeni i ubijani. Za te zločine niko nije odgovarao, niti je bilo kome suđeno, čak ni posle 36 godina od završetka diktature.
Gerda Taro ubijena je u Španiji 1937, Capa je poginuo zgazivši minu u Indokini 1954, Chim je 1956. ubijen u Suecu. Sve troje su poginuli fotografišući u ratnim zonama.

Njihovi negativi pronađeni su sedam decenija kasnije u Meksiku, u jednom ormaru, i popularno nazvani “meksički kofer”. Porodica Roberta Cape pokušala je 1979. da dođe do negativa, bezuspešno. Kofer je čekao da ga otkrije Trisha Ziff na početku 21. veka i podseti na vreme o kome se malo zna, a u kome se začeo fašizam, od koga još uvek moramo da se branimo. U Srbiji, naročito.
http://www.youtube.com/watch?v=ffZMf_GBt6U&feature=player_embedded

Objavljeno na sajtu e-Novina http://www.e-novine.com/kultura/kultura-tema/78914-pasarn.html

Comments

Popular posts from this blog

Živimo u eri Taylor Swift

    2023 TAS Rights Management/Kevin Winter Jača nego ikad         Nakon što je albumima folklore i evermore iz 2020. učvrstila i proširila fan bazu, te najzad postala i miljenica kritike, Taylor Swift se ove godine našla na vrhuncu karijere, uspešno spojivši i svoje country korene, ljubav prema pop muzici i dominaciji na top-listama, te indie-folk pravac, zahvaljujući kojem je mogla da izbrusi svoje kantautorsko umeće bez opterećenja spoljnim faktorima. U martu je započela turneju svih turneja – The Eras Tour, koja publiku vodi kroz gotovo sve „ere“, odnosno albume Taylor Swift. Svaka od tih era podrazumevala je jedinstvenu estetiku, žanr, poruku, medijsku strategiju. Sa svakom novom erom, Swift je pokušavala nešto novo, oprobala se u novom pravcu ili drugačije pristupala stvaranju muzike. Kao feniks, s tim da u tom pepelu uvek postoji isti žar, ista nit koja spaja sve njene „inkarnacije“. Taylor je u dokumentarcu Miss Americana govoril...

O "Раним јадима" Данила Киша

Сваки покушај да се Рани јади олако дефинишу или жанровски одреде остаје осујећен и то нам постаје јасно чим склопимо корице књиге. Док је читамо, урањамо у њену лиричност, махом детињи доживљај света, маштенске и сањалачке призоре. Чини се да је једноставно прихватити дечју перспективу и путовање чак и кроз најболније странице историје – светске, породичне, личне. Међутим, на крају ћемо се наћи тамо где и одрасли Андреас Сам – на почетку, у Улици дивљих кестенова, у башти, на прагу некадашњег дома, на почетку откривања и разумевања породичне тајне и трагедије, на почетку романа Башта, пепео . Тако нас Рани јади уводе у Породични циркус , својеврсну триологију, коју чине и романи Башта, пепео и Пешчаник . Оно што је у Раним јадима само скицирано, назначено, наговештено, у романима ће бити осветљено из више углова и перспектива. Ходајући кроз лавиринт циркуса , сагледавамо мозаичну слику одјека рата и погрома, једне породице која се осипа и пропада, губи централну, очинску фигу...

I tek tako... zlo i naopako

I ne baš tek tako, potrošila sam nekoliko sati života na reanimirani leš dobro poznate serije Seks i grad , koja se u ovom pokušaju reinkarnacije zove I tek tako... , odnosno And Just Like That... Sa sve tri tačke. Davne 2003, kada je Seks i grad žario i palio ženskim mozgovima, sedela sam s drugaricama u jednom kafiću na Zlatiboru. Bile smo tinejdžerke, potpuno svesne da ne želimo da repliciramo živote popularne TV četvorke. Međutim, žene u dvadesetim ili tridesetim za stolom do nas živele su svoj Sex and the City . Dok je jedna od njih bezuspešno sastavljala poruku nekom pokušaju zlatiborske Zverke, druga joj je suflirala: - Stavi tri tačke, stavi tri tačke! - Što tri tačke?! - Pa, eto, kao, ne možeš da završiš rečenicu... And Just Like That... Nisu mogli ni autori serije. Nikad nije mogla ni Carrie. I kad bi dovršila rečenicu, pokazalo se da bi bilo bolje da nije. Njeni saharinski otužni zaključci kolumni bili su nešto najgore što je pokojni Seks i grad imao da ponudi. D...