Skip to main content

Film "The Zone of Interest" (2023)

 Oni su samo obrađivali svoj vrt

Kada sam pre pet godina posetila Aušvic, nekada nacistički logor, danas muzej i memorijalni centar u poljskom gradu Osvjenćimu, nisam mogla da se otmem utisku nepojmljivih i nepomirljivih kontrasta koji se stalno nameću. Za početak, bio je 31. decembar, zajedno s 1. januarom idealan dan za podsećanje na to da je život samo jedan, za balansiranje između čuvenih „memento mori“ i „carpe diem“ maksima. Bar je tako smatrao naš vodič, koji nam je podelio karte za muzej Aušvic, a potom nas podsetio de se te večeri vidimo na dočeku u Krakovu i da to sve možda treba baš tako da bude. „Kada vidite taj užas, shvatićete koliko ste srećni“, rekao nam je. „Ja sam se nadala nekom nastavku u stilu ’shvatićete zašto to više nikada ne sme da se ponovi’ ili tako nešto“, primereno je zaključila moja drugarica. No, svakom od nas u takvim trenucima proradi određeni odbrambeni mehanizam – neko otupi, distancira se emotivno, neko pribegava humoru, neko afektaciji druge vrste. Izvesno je da niko ne zna kako tačno treba da se ponaša.



Kada se nađete tamo, osećate krivicu ako odete do toaleta, renoviranog i sređenog, odakle se vide krovovi baraka i dimnjaci krematorijuma. Ne znate kako da se postavite, kako sebi da objasnite sve to što vam se smenjuje pred očima. Tik ispred ulaza u muzej, kao i u suvenirnicama širom Krakova – magneti za frižider i razglednice sa slikama logora. Preko puta – neke skromne kuće i neki običan život koji se odvija u njima. Na kraju krajeva, toliko je vremena prošlo i zarekli smo se – nikad više – pa može da se živi. Osim što se uopšte ne čini da može jer sve deluje sablasno i zloslutno, i pored tolikih turističkih poseta jako je tiho. Turobno je toliko da počinjete da žalite ljude koji moraju da žive u blizini i zaposlene u muzeju koji se svakodnevno suočavaju sa tim hororom. Čini vam se da je uvek bilo baš ovako – surovo, jezivo, hladno i zlokobno tiho.

Britanski reditelj Jonathan Glazer je u filmu The Zone of Interest upravo prikazao kako je bilo ranih četrdesetih, tokom nacističke okupacije, i to tik izvan zida i bodljikave žice oko logora, u kući komandanta Aušvica Rudolfa Hössa i žene mu Hedwig, te sitne dece i služinčadi. Iz njihove bašte takođe se vide krovovi i dimnjak krematorijuma. I kada pomislite da je Glazer to domaštao i da kuća možda ipak nije bila toliko blizu jer bi nekom možda, eventualno, ikako, iole, proradila savest, shvatite da je rekonstrukcija potpuno verna i da je porodica Höss gradila svoju idilu neposredno izvan logorskih zidina. Film je inače snimljen prema istoimenoj knjizi Martina Amisa, ali poznavaoci kažu da je vrlo površno zanovana na njoj, budući da je Glazer izabrao da se usredsredi samo na život jedne porodice i njihovu banalnu svakodnevicu.

Takav postupak izazavao je polemike na nekoliko nivoa – neki kritičari smatraju da fokusiranje na zločinca umesto na žrtvu doprinosi relativizaciji Holokausta, dok su drugi oduševljeni postupkom i načinom na koji Glazer uspeva da bez prikazivanja nasilja dočara sav užas Aušvica. Takođe se povela rasprava o ljudskoj prirodi, odnosno o tome da li je Holokaust zločin bez presedana koji su počinili monstrumi ili pak zločin bez presedana koji su počinili ljudi koji su „samo radili svoj posao“ i bili zaslepljeni ideologijom. U oba slučaja navodi se kao primer suđenje Eichmannu i čuvena teza Hanne Arendt o banalnosti zla. I dok je svako tumači na svoj način, The Zone of Interest govori sam za sebe.



Sam početak filma ukazuje na to da se upućujemo na neobično putovanje – crnilo na platnu praćeno zaglušujućim i uznemirijućim zvukom koje je tu nekoliko minuta da bi bilo naglo prekinuto pastoralnom slikom porodice koja uživa na obali reke i nastavilo se prizorima iz svakodnevnog života.

Sliku idealne arijevske porodice sačinjenu od troje sitne dece i novorođene bebe, mame, tate i psa upotpunjuje bašta puna cveća koju domaćica Hedwig Höss pažljivo neguje, dvorište s bazenom stvoreno za igru i uživanje, običan porodični život kojem bi svi trebalo da teže i koji je Hedwig konačno izgradila za sebe. Nakon što joj majka dođe u posetu, Hedwig ponosno pokazuje svoj vrt i aludira na svoj nekadašnji život, kada je bila čistačica Jevrejki koje su danas u logoru. Njenih pet minuta je konačno došlo, mučenju i siromaštvu je kraj, ona je sada „kraljica Aušvica“, kako sama ističe, i ne planira da preispituje ni titulu ni status, a kamoli da ih se odrekne.

Za to vreme njen muž sa svojim kolegama i vodećim nemačkim inženjerima raspravlja o nacrtima za najefikasnije peći za spaljivanje leševa. Sasvim civilizovano, uljudno i operativno. Nemačke fabrike rade, narod ima posla i radi ono što mu se kaže. I u šta veruje. I ne vidi problem. Kada to postane problem, reći će „nismo znali“ ili „ništa nismo mogli da uradimo“. Ništa, osim svog posla, osim izvršavanja naređenja. No, ne bi se tolika naređenja tako poletno izvršila da nije bilo i vere, motivacije, ideologije i obožavanja vođe. Nisu svi ti ljudi bili rođeni kao monstrumi, psihopate, sociopate i slično. Oni su bili obični ljudi koji su negovali svoju monstruoznu stranu i verovali u to što rade, bilo da su glavni pokretač ili tek šraf u tom mehanizmu. I upravo u tome leži užas, mračna strana ljudske prirode koja se ne bi toliko puta reinkarnirala da ne postoji.



Draže nam je da mislimo kako je nacizam jednostavno civilizacijski eksces, mračno poglavlje istorije čovečanstva nakon kojeg smo rekli „nikad više“ i to zaista i mislili. Uvereni smo u to da mi nikad ne bismo počinili takva zlodela, da naše srce ne zna za mržnju, da su to sve uradili monstrumi koji su kažnjeni i nakon kojih je Nemačka preuzela odgovornost za zločine postajući tako idealan primer za suočavanje sa sopstvenom prošlošću. Bilo, prošlo, ne ponovilo se. Ali, Glazer nas poziva da pomislimo da možda nije prošlo, da se ponavlja i da će se ponoviti.

Dok pratimo privatni život porodice komandanta Aušvica poput nekog perverznog reality programa (a film je tako i snimljen – sve su kamere i mikrofoni prethodno postavljeni i na samom setu dok se scena snima su samo glumci), pozvani smo da vidimo delić sebe u njima, da se zapitamo šta bismo mi uradili, šta danas ljudi rade u sličnim situacijama. Pritom nam nijednog trenutka niko nije simpatičan, čak ni ta deca. Nema jeftinih trikova pomoću kojih bismo nekoga zavoleli ili zamrzeli. Samo ne možemo poreći činjenicu da pred sobom ne vidimo čudovišta, već obične ljude. Ni dobre, ni plemenite, ali obične.

No, kako je nemoguće izolovati se od onoga što nas okružuje i ostati neokrznut dok samo obrađuješ svoj vrt, neposredno okruženje počinje da utiče i na likove. O onome što se dešava u logoru se ne govori, podrazumeva se, no svako oseća posledice na svoj način. Iako oni žele da ih izbegnu i o njima ne razmišljaju, što im i uspeva, ne mogu da pobegnu od materijalnih dokaza – od pepela iz krematorijuma koji završi u reci, koji im pada po dvorištu slučajno, ali i koji koriste za đubrenje iste te svoje predivne bašte. Ironije li, oni samo obrađuju svoj vrt, oplemenjujući ga ostacima ljudi koje su zverski ubili. Svaku svinjariju za njima će počistiti sluge Poljaci, koje često podsećaju da treba da budu srećni što nisu završili s druge strane zida.



Höss svoje krvave čizme ostavlja ispred kuće, deca se igraju gasne komore, supruga uzbuđeno isprobava bundu i karmin Jevrejke prispele u logor, sve dragocenosti zatvorenika završavaju kod nje, a svi zajedno se prave da ništa ne vide i ne čuju. A zvuk je nemoguće ignorisati, on je zaglušujuć, neprijatan i zlokoban – bilo da je reč o zvuku koji dočarava atmosferu ili pak o onom koji dopire iz logora. Danas je u Aušvicu obremenjena tišina, a tada su se čuli krici, vika, zapomaganja, plač, stroge naredbe, pucnji. Pored svega toga i sa svim tim živela je familija Höss. I na svakog od njih to počinje da ostavlja trag. Čak i bez ikakvog istorijskog predznanja, jasno je da niko odatle neće izaći neokrznut, koliko god ignorisao okolnosti i sopstvenu savest.

Linearni narativ prekidaju dokumentarne scene iz memorijalnog centra Aušvic danas, obični svakodnevni poslovi održavanja muzeja, čišćenje vitrina iza kojih se nalaze otuđene stvari logoraša. Jedna svakodnevica nasuprot druge, jedna kao produkt odnosno posledica one prethodne. U oba slučaja – radnje koje se mehanički ponavljaju i koje posle nekog vremena počnu da se obavljaju po automatizmu. Nekada nesnosna buka, danas neprijatna tišina spram koje ne znamo kako da se ponašamo; ne umemo ni da je osmislimo, ni da je prekinemo. A između – kao u negativu – scene dobra koje možda ne pobeđuje uvek, ali opstaje – priča o poljskoj devojčici Alexandriji koja je zarobljenicima ostavljala jabuke u zemlji, gde je pronašla notni zapis logoraša Thomasa Wolfa, ostavljen kao trag, kao zvuk koji treba da se čuje ako on ne preživi. Wolf je preživeo, kompozicija se čuje u filmu, dobro postoji, ali uspeva ono što se zaliva.


XXZ magazin, 6. mart 2024. 

Photo: A24

Comments

Popular posts from this blog

Živimo u eri Taylor Swift

    2023 TAS Rights Management/Kevin Winter Jača nego ikad         Nakon što je albumima folklore i evermore iz 2020. učvrstila i proširila fan bazu, te najzad postala i miljenica kritike, Taylor Swift se ove godine našla na vrhuncu karijere, uspešno spojivši i svoje country korene, ljubav prema pop muzici i dominaciji na top-listama, te indie-folk pravac, zahvaljujući kojem je mogla da izbrusi svoje kantautorsko umeće bez opterećenja spoljnim faktorima. U martu je započela turneju svih turneja – The Eras Tour, koja publiku vodi kroz gotovo sve „ere“, odnosno albume Taylor Swift. Svaka od tih era podrazumevala je jedinstvenu estetiku, žanr, poruku, medijsku strategiju. Sa svakom novom erom, Swift je pokušavala nešto novo, oprobala se u novom pravcu ili drugačije pristupala stvaranju muzike. Kao feniks, s tim da u tom pepelu uvek postoji isti žar, ista nit koja spaja sve njene „inkarnacije“. Taylor je u dokumentarcu Miss Americana govoril...

O "Раним јадима" Данила Киша

Сваки покушај да се Рани јади олако дефинишу или жанровски одреде остаје осујећен и то нам постаје јасно чим склопимо корице књиге. Док је читамо, урањамо у њену лиричност, махом детињи доживљај света, маштенске и сањалачке призоре. Чини се да је једноставно прихватити дечју перспективу и путовање чак и кроз најболније странице историје – светске, породичне, личне. Међутим, на крају ћемо се наћи тамо где и одрасли Андреас Сам – на почетку, у Улици дивљих кестенова, у башти, на прагу некадашњег дома, на почетку откривања и разумевања породичне тајне и трагедије, на почетку романа Башта, пепео . Тако нас Рани јади уводе у Породични циркус , својеврсну триологију, коју чине и романи Башта, пепео и Пешчаник . Оно што је у Раним јадима само скицирано, назначено, наговештено, у романима ће бити осветљено из више углова и перспектива. Ходајући кроз лавиринт циркуса , сагледавамо мозаичну слику одјека рата и погрома, једне породице која се осипа и пропада, губи централну, очинску фигу...

I tek tako... zlo i naopako

I ne baš tek tako, potrošila sam nekoliko sati života na reanimirani leš dobro poznate serije Seks i grad , koja se u ovom pokušaju reinkarnacije zove I tek tako... , odnosno And Just Like That... Sa sve tri tačke. Davne 2003, kada je Seks i grad žario i palio ženskim mozgovima, sedela sam s drugaricama u jednom kafiću na Zlatiboru. Bile smo tinejdžerke, potpuno svesne da ne želimo da repliciramo živote popularne TV četvorke. Međutim, žene u dvadesetim ili tridesetim za stolom do nas živele su svoj Sex and the City . Dok je jedna od njih bezuspešno sastavljala poruku nekom pokušaju zlatiborske Zverke, druga joj je suflirala: - Stavi tri tačke, stavi tri tačke! - Što tri tačke?! - Pa, eto, kao, ne možeš da završiš rečenicu... And Just Like That... Nisu mogli ni autori serije. Nikad nije mogla ni Carrie. I kad bi dovršila rečenicu, pokazalo se da bi bilo bolje da nije. Njeni saharinski otužni zaključci kolumni bili su nešto najgore što je pokojni Seks i grad imao da ponudi. D...