Skip to main content

Virtuelni koncert Josipe Lisac: Tisuću razloga za sreću

 Virtuelni koncert Josipe Lisac: Tisuću razloga za sreću



Prošle godine napisala sam tekst pod naslovom „Josipa Lisacu Sava centru – kako to normalno zvuči“. Dvanaest meseci kasnije, atmosfera je bitno drugačija. Bilo ko u Sava centru – to tako nenormalno zvuči. Koncerata nema, svedeni su na nivo incidenta... Sve se preselilo „na mrežu“.

I dok neki još oklevaju da nastupe online, Josipa predvodi i u tom domenu. U nedelju 14. februara, na svoj 71. rođendan, održala je svoj prvi virtuelni koncert. Priredivši besprekoran audiovizuelni događaj, dokazala je da za nju nema prepreka kada je o muzici reč – ni tehničkih, logističkih, žanrovskih... Šta god budućnost da donese, Josipa će znalački s tim izaći na kraj. Potvrdila nam je to sinoć svojom pesmom, ali i govorom, neretko se osvrćući na situaciju u kojoj smo i ono što sledi nakon nje.

Nije, međutim, tokom tih veličanstvenih sat i po svirke, bilo mesta za lamentiranje nad zlom sudbom. Naprotiv, slavilo se – život, ljubav, muzika; slavio se rođendan, slavila se mogućnost susreta. Nije nam ona bila uvek data ni dok je sve bilo „normalno“. Zato možda sve češće i slavimo uprkos nečemu ili nekome, a ne zbog.

U inat ili ne, ovoga puta koncert je počeo pesmom „Što me čini sretnom“, koja je odmah zadala „intonaciju“ ostatku večeri. Bilo je dirljivo, na momente setno, bilo je rasplesano i zabavno, virtuozno, duhovito – svaki element potreban za sreću bio je tu.



Josipa već decenijama suvereno vlada scenom, pa je njena harizma svakako bila neupitna. Bend u sastavu Toni Starešinić, Davor Črnigoj, Borna Šercar i Elvis Penava bio je, kao i uvek, na visini zadatka. Sada smo, premda kilometrima udaljeni, na manjoj distanci nego inače na koncertima, mogli da vidimo svaki gest, osmeh i čujemo sve instrumente, na čelu s glasom, u savršenoj harmoniji. Povrh svega, imali smo prilike da čujemo i poeziju Side Košutić, Vislave Šimborske i Romane Brolih u Jospinoj interpretaciji. Tisuću razloga za sreću!

Fenomenalan vizuelni identitet nastupu su dali Ivan Lušičić Liik, koji je bio zadužen za dizajn videa, kao i scenskog svetla zajedno sa Stjepanom Fučekom. Koncert su režirali i snimali Nevio Smajić i Mario Borščak (koji je takođe radio montažu i colour korekciju). Snimatelji su bili i Dino Seničar, Marjan Radović, Ivan Majić i Vjekoslav Palinić.

Sinoć su mnoga mesta u više od 25 zemalja sveta bila „tamo negdje jedan grad, svjetlosti pun“, svetleli su ekrani kompjutera, telefona, televizora... I u takvom „mraku katkad nikne divan cvijet“. Potvrđuju to brojna svedočanstva publike ispisana na platformi Entrio, putem koje se i pratio koncert.

Kada se ponovo sretnemo uživo u Sava centru, Lisinskom, Križankama, na niškoj ili kastavskoj tvrđavi, u SNP-u ili ZKM-u, počećemo ispočetka neku novu priču, ili pak nastaviti tamo gde smo stali. Zvuči paradoksalno, ali je u stvari jedino istinito. Sve se menja, ali i „sve vrti se ukurug“.

Ne znamo na kojoj smo tački, ali poglavlje lične i naše zajedničke istorije koje je Josipa Lisac sinoć ispisala ostaje za večnost. Kao dokaz da se može i mora opstati, uprkos svemu, a zbog svih i svega što vredi. Kao podsetnik da muzika možda neće spasiti svet, ali da bez nje ništa ionako ne bi imalo smisla. Kao razlog više da se nastavi dalje. I da je važno igrati se, i to najozbiljnije moguće.

Photo: Marjan Radović

*Objavljeno u XXZ magazinu

Comments

Popular posts from this blog

Živimo u eri Taylor Swift

    2023 TAS Rights Management/Kevin Winter Jača nego ikad         Nakon što je albumima folklore i evermore iz 2020. učvrstila i proširila fan bazu, te najzad postala i miljenica kritike, Taylor Swift se ove godine našla na vrhuncu karijere, uspešno spojivši i svoje country korene, ljubav prema pop muzici i dominaciji na top-listama, te indie-folk pravac, zahvaljujući kojem je mogla da izbrusi svoje kantautorsko umeće bez opterećenja spoljnim faktorima. U martu je započela turneju svih turneja – The Eras Tour, koja publiku vodi kroz gotovo sve „ere“, odnosno albume Taylor Swift. Svaka od tih era podrazumevala je jedinstvenu estetiku, žanr, poruku, medijsku strategiju. Sa svakom novom erom, Swift je pokušavala nešto novo, oprobala se u novom pravcu ili drugačije pristupala stvaranju muzike. Kao feniks, s tim da u tom pepelu uvek postoji isti žar, ista nit koja spaja sve njene „inkarnacije“. Taylor je u dokumentarcu Miss Americana govoril...

O "Раним јадима" Данила Киша

Сваки покушај да се Рани јади олако дефинишу или жанровски одреде остаје осујећен и то нам постаје јасно чим склопимо корице књиге. Док је читамо, урањамо у њену лиричност, махом детињи доживљај света, маштенске и сањалачке призоре. Чини се да је једноставно прихватити дечју перспективу и путовање чак и кроз најболније странице историје – светске, породичне, личне. Међутим, на крају ћемо се наћи тамо где и одрасли Андреас Сам – на почетку, у Улици дивљих кестенова, у башти, на прагу некадашњег дома, на почетку откривања и разумевања породичне тајне и трагедије, на почетку романа Башта, пепео . Тако нас Рани јади уводе у Породични циркус , својеврсну триологију, коју чине и романи Башта, пепео и Пешчаник . Оно што је у Раним јадима само скицирано, назначено, наговештено, у романима ће бити осветљено из више углова и перспектива. Ходајући кроз лавиринт циркуса , сагледавамо мозаичну слику одјека рата и погрома, једне породице која се осипа и пропада, губи централну, очинску фигу...

I tek tako... zlo i naopako

I ne baš tek tako, potrošila sam nekoliko sati života na reanimirani leš dobro poznate serije Seks i grad , koja se u ovom pokušaju reinkarnacije zove I tek tako... , odnosno And Just Like That... Sa sve tri tačke. Davne 2003, kada je Seks i grad žario i palio ženskim mozgovima, sedela sam s drugaricama u jednom kafiću na Zlatiboru. Bile smo tinejdžerke, potpuno svesne da ne želimo da repliciramo živote popularne TV četvorke. Međutim, žene u dvadesetim ili tridesetim za stolom do nas živele su svoj Sex and the City . Dok je jedna od njih bezuspešno sastavljala poruku nekom pokušaju zlatiborske Zverke, druga joj je suflirala: - Stavi tri tačke, stavi tri tačke! - Što tri tačke?! - Pa, eto, kao, ne možeš da završiš rečenicu... And Just Like That... Nisu mogli ni autori serije. Nikad nije mogla ni Carrie. I kad bi dovršila rečenicu, pokazalo se da bi bilo bolje da nije. Njeni saharinski otužni zaključci kolumni bili su nešto najgore što je pokojni Seks i grad imao da ponudi. D...