Skip to main content

Evermore: Ni nova, ni stara, već prava Taylor Swift





„Nismo mogli da prestanemo da pišemo pesme”
, navela je Taylor Swift u prologu za svoj novi studijski album „Evermore“, objavljen nepunih pet meseci nakon remek-dela „Folklore“. Sa istim saradnicima, uz nešto pojačanja, nastavila je tamo gde je „Folklore“ stao, snimivši takozvanu sestrinsku ploču.

Taylor je ovu godinu počela uveliko promovišući svoj album iz 2019. „Lover“; krajem januara u saradnji s Netflixom je stigao i dokumentarni film o njoj „Miss Americana“; nakon proglašenja pandemije, globalnog zaključavanja i karantina, u skladu s tim otkazivanja svih planova i velike turneje, 24. jula se pojavio „Folklore“ i promenio ne samo tok čitave njene karijere, već i mainstream muziku uopšte, što će u narednom periodu tek doći do izražaja.

Oslobođena, kako i sama potvrđuje, pritiska da stvori novi veliki pop hit, da anticipira želje publike i radio stanica, lišena tuđih pogleda i obaveza da misli o svakom detalju koji se ne tiče muzike, napravila je odlučujući i uz to maestralni zaokret u karijeri sa osmim albumom. U novembru je usledila njegova live verzija i muzički film „Folklore: The Long Pond Studio Sessions“ i taman kad smo mislili da nas iza ugla čeka novi singl i spot sa aktuelnog albuma (zapravo je izbacila samo jedan, „Cardigan“) ili reizdanje jednog od prvih pet albuma koje ponovo snima, vest o „Evermore“ preplavila je internet koliko juče, u četvrtak 10. decembra.

Poslednja scena iz spota za „Cardigan“ prva je u spotu za novu pesmu „Willow“, a tu su i vizuelne reference na prethodni album, koje upotpunjuju one literarne i auditivne, rasute po čitavom „Evermore“. Iako sestrinski, slične estetike i senzibiliteta, novi album nije puki nastavak prethodnog i to nam „Willow“ kao vodeći singl jasno stavlja do znanja. Uspeva da nas trgne iz melanholičnog raspoloženja i čak pozove na ples.


Autoreferencijalnost kod Taylor je neizbežna, tim pre što je kantautorka i što kontroliše svaki, a najpre kreativni aspekt svoje karijere. Očigledno svesna toga, uvek je pokušavala da osmisli potpuno novi stil, kako modni tako i muzički, za svaki album. Ovoga puta je, međutim, uspela da predstavi svežu priču upakovanu u „Evermore“ i izbegne repetitivnost, uprkos istoj estetici i uz iste saradnike - Aarona Dessnera iz benda The National, Jacka Antonoffa, Williama Boweryja (za kojeg s ispostavilo da jeste Joe Alwyn, momak, a očigledno i sjajan kreativno-poslovni partner Taylor Swift), Justina Vernona iz Bon Iver (koji se ovoga puta pojavljuje i kao autor, instrumentalista i pevač).

Konačno se otarasivši isključivo autobiografskog narativa, u „Evermore“ besprekorno plete niti tuđih priča, izmaštanih i zamišljenih situacija, dok nam se pred očima, hteli mi to ili ne, sklapaju virtuozne filmske minijature.


Dok slušamo „Champagne Problems“, „'Tis the Damn Season“, „Tolerate It“, „Happiness“, „Dorothea“ ili „Coney Island“ (duet sa Mattom Berningerom iz The National)  – sve o propalim ljubavnim vezama, a nijedna ni nalik onoj drugoj – čini se da svedočimo intimnom trenutku raspada, potpunom porazu dvoje ljudi koje kao da prisluškujemo i krišom posmatramo, gotovo ilegalno. Uz „No Body, No Crime“ (saradnja sa bendom Haim) gledamo pravi zločin i whodunnit triler, uz „Ivy“ saosećamo sa nevernom suprugom, naslućujemo katastrofu koja se rađa iz iskre u „Cowboy Like Me“ ili „Gold Rush“...

U „Marjorie“, dok peva o svojoj pokojnoj baki koja je bila operska pevačica, Taylor priča univerzalnu priču o neprocenjivom, ali i nenadoknadivom vremenu provedenom sa onima kojih više nema. Priču koju znamo skratila je u „Long Story Short“, ali je i donela na nov način, neopterećen duhovima prošlosti. Njima se pak obraća u „Closure“, specifičnom glasovno-instrumentalnom nadigravanju, samo da i njih i nas podseti da i dalje imamo posla sa THE Taylor. Za kraj – „Evermore“ (sa Bon Iver), s pravom naslovna i sveobuhvatna, kao odlična muzička završnica albuma – s jedne strane priča za sebe, a s druge nit koja spaja jul i decembar, sve tokove u jedan, „Folklore“ i „Evermore“.


Tako piše Taylor Swift – kao da slika, režira i montira istovremeno, a sve uz glas kojim nam pesmu i donosi, glas nikad sigurniji i moćniji. Kako literarno i kreativno sazreva iz godine u godinu, možemo samo sa ushićenjem da očekujemo sve što sledi. Premda se neki fanovi pribojavaju da će se oprostiti od muzike, jer jedna od još uvek neobjavljenih bonus pesama nosi naziv „It's Time to Go“, jasno je da Taylor ne ide nikud.

U „The Lakes“, koja je zatvorila „Folklore“, i koju sasvim sigurno možemo nazvati njenom programskom pesmom, pozvala se na tradiciju romantičarske poezije, stavljajući je u direktnu opoziciju sa savremenim načinom života. Ipak, na kraju, ono n se izgubilo i ostalo je – evermore. Muzika ostaje tu zauvek.


Njena kula od slonovače je tek nužno zlo, ali beg iz žiže interesovanja bio je neophodan. Zahvaljujući tome je i uspela da snimi poslednja dva albuma, i to oba u istoj godini. Razmere zrelosti i rasta koje su doneli postaju merljive ako se setimo filma „Miss Americana“ s početka godine. Tek kad nije morala više nikome da dokazuje ništa, etablirala se kao autorka. To je ono što joj niko, mimo svih nagrada, priznanja i dostignuća, ne može oduzeti. Istina, sve bi bilo lakše da je muškarac, nikom ne bi morala da se pravda i dokazuje, malo ko bi sumnjao u njeno poetsko, ali i poslovno umeće, ponajmanje u status pop ikone. No, dok ona sve to jeste, pre svega je umetnica reči, pesnikinja. To je jasno svakom ko ume da čuje jedinstven glas. Nije u pitanju ni nova, ni stara, nego prava Taylor. Jedina koju znamo.



*Objavljeno u XXZ magazinu

Comments

Popular posts from this blog

Živimo u eri Taylor Swift

    2023 TAS Rights Management/Kevin Winter Jača nego ikad         Nakon što je albumima folklore i evermore iz 2020. učvrstila i proširila fan bazu, te najzad postala i miljenica kritike, Taylor Swift se ove godine našla na vrhuncu karijere, uspešno spojivši i svoje country korene, ljubav prema pop muzici i dominaciji na top-listama, te indie-folk pravac, zahvaljujući kojem je mogla da izbrusi svoje kantautorsko umeće bez opterećenja spoljnim faktorima. U martu je započela turneju svih turneja – The Eras Tour, koja publiku vodi kroz gotovo sve „ere“, odnosno albume Taylor Swift. Svaka od tih era podrazumevala je jedinstvenu estetiku, žanr, poruku, medijsku strategiju. Sa svakom novom erom, Swift je pokušavala nešto novo, oprobala se u novom pravcu ili drugačije pristupala stvaranju muzike. Kao feniks, s tim da u tom pepelu uvek postoji isti žar, ista nit koja spaja sve njene „inkarnacije“. Taylor je u dokumentarcu Miss Americana govoril...

O "Раним јадима" Данила Киша

Сваки покушај да се Рани јади олако дефинишу или жанровски одреде остаје осујећен и то нам постаје јасно чим склопимо корице књиге. Док је читамо, урањамо у њену лиричност, махом детињи доживљај света, маштенске и сањалачке призоре. Чини се да је једноставно прихватити дечју перспективу и путовање чак и кроз најболније странице историје – светске, породичне, личне. Међутим, на крају ћемо се наћи тамо где и одрасли Андреас Сам – на почетку, у Улици дивљих кестенова, у башти, на прагу некадашњег дома, на почетку откривања и разумевања породичне тајне и трагедије, на почетку романа Башта, пепео . Тако нас Рани јади уводе у Породични циркус , својеврсну триологију, коју чине и романи Башта, пепео и Пешчаник . Оно што је у Раним јадима само скицирано, назначено, наговештено, у романима ће бити осветљено из више углова и перспектива. Ходајући кроз лавиринт циркуса , сагледавамо мозаичну слику одјека рата и погрома, једне породице која се осипа и пропада, губи централну, очинску фигу...

I tek tako... zlo i naopako

I ne baš tek tako, potrošila sam nekoliko sati života na reanimirani leš dobro poznate serije Seks i grad , koja se u ovom pokušaju reinkarnacije zove I tek tako... , odnosno And Just Like That... Sa sve tri tačke. Davne 2003, kada je Seks i grad žario i palio ženskim mozgovima, sedela sam s drugaricama u jednom kafiću na Zlatiboru. Bile smo tinejdžerke, potpuno svesne da ne želimo da repliciramo živote popularne TV četvorke. Međutim, žene u dvadesetim ili tridesetim za stolom do nas živele su svoj Sex and the City . Dok je jedna od njih bezuspešno sastavljala poruku nekom pokušaju zlatiborske Zverke, druga joj je suflirala: - Stavi tri tačke, stavi tri tačke! - Što tri tačke?! - Pa, eto, kao, ne možeš da završiš rečenicu... And Just Like That... Nisu mogli ni autori serije. Nikad nije mogla ni Carrie. I kad bi dovršila rečenicu, pokazalo se da bi bilo bolje da nije. Njeni saharinski otužni zaključci kolumni bili su nešto najgore što je pokojni Seks i grad imao da ponudi. D...