Rečenica „How hard can it be“ ima potencijal da postane parola,
slogan, mantra, životni moto. Studirate, tražite posao, pripremate važnu
prezentaciju, polažete vožnju? Zaista, koliko to može biti teško?! Koliko je
nama, zavisnicima od dobrih serija i kvalitetnog TV programa, teško da zavolimo
bilo šta što nam ponudi BBC u domenu
svog igranog i zabavnog programa? Pred svaki zadatak, izazov ili trku Džeremi
Klarkson (Jeremy Clarkson) izgovara tu čuvenu rečenicu: „How hard can it be?!“
Može biti teško, može biti i besmisleno lako, ali je uvek zabavno, pametno i
duhovito. Takav je šou „Top Gear“ koji već deset godina vode Klarkson, Džejms
Mej (James May) i Ričard Hamond (Richard Hammond). Sama emisija „Top Gear“,
koja se bavi automobilizmom, emituje se još od 1977, ali format koji naša
publika poznaje već nekoliko godina osmišljen je 2002. Zahvaljujući odličnoj
produkciji, režiji, fotografiji, ovaj šou postajao je sve gledaniji i relevantniji.
Međutim, da nema trojice zabavnih, duhovitih, rečitih i „otkačenih“ voditelja,
teško da bi ovaj televizijski projekat bio tako uspešan. O njegovom uspehu, ali
i dobitnoj kombinaciji Klarkson-Mej-Hamond govore i mnogobrojne (a opet nedovoljno
gledane) „Top Gear“ franšize širom sveta.
Ova emisija nije
(samo) za ljubitelje automobila i brze vožnje. Znam to iz ličnog iskustva. Ne
znam da vozim, nikad nisam pohađala časove vožnje, niti me je to ikada
interesovalo, čak nikada nisam sela na mesto vozača. Ne znam kako funkcioniše
motor, čemu služe ulje, voda, ne znam šta su svećice, a šta spojler. Dobro,
mislim da znam čemu služi benzin i šta su volan, menjač i retrovizori. To je
sve. A opet, kada se prikazuje „Top Gear“, ne odvajam se od ekrana. Moje znanje
o automobilima nije značajno obogaćeno nakon gledanja ovog šoua. Čini se da to
i nije cilj. Oni koji ga kreiraju bave se pre svega skupim i ekskluzivnim
automobilima, a pri tom ne obraćaju posebnu pažnju na njihove performanse i
statističke podatke. Ne savetuju vas koji auto treba kupiti, zbog čega treba da
budete oprezni, da smanjite brzinu ili budete ekološki osvešteni. Štaviše, to
je sve ono što smatraju besmislenim! Ironično, govoreći o svemu onome što ovaj
šou nije, postaje nam jasno šta on zapravo jeste – duhoviti, nekonvencionalni,
politički i društveno nekorektan televizijski program koji zahvaljujući upravo
tome postaje tako gledan i cenjen. Zapravo, može se baviti bilo kojom temom,
sve dok ga odlikuju neprevaziđeni britanski humor i sjajna produkcija, biće
jedan od najznačajnijih televizijskih projekata BBC-ja. Veliki uspeh Klarksona
i kompanije i jeste u tome što su uspeli da na državnoj televiziji govore ono
što trenutno nije popularno i što mnogi ne žele da čuju. Tako će voditelji
govoreći o automobilima zapravo izreći mnoge kritike na račun kraljevske
porodice, Vlade, Britanaca uopšte, ali i na račun drugih nacija ili manjinskih
grupa, suprotstavljajući se tako sveopštem licemerju. Zbog toga su često bili u
sukobu sa čelnicima BBC-ja, ali su tu uprkos svemu opstajali. Ni samom BBC-ju
nisu ostajali dužni. „Top Gear“ na ovaj način možda i pokazuje šta je zadatak
vrhunskog zabavnog programa – ne da zaglupi i otupi mase, već da ih privuče i
podstakne da misle. Kojom god temom se bavila određena televizijska serija,
oštroumnost i ironija su nezaobilazne. To valjda znači ne potceniti gledaoca, a
ujedno mu pružiti vrhunsku zabavu. U vremenu u kojem informativni program
postaje strogo kontrolisan i samim tim polako gubi smisao, pametni i duhoviti
televizijski formati predstavljaju budućnost. Uostalom, ako dođe do bilo kakvih
pritisaka „odozgo“, uvek se može reći da je to „samo“ zabava.
„Top Gear“ nastavlja
sa emitovanjem – za decembar se priprema Božićni specijal, a nove epizode nakon
toga očekujemo u februaru 2013. I dalje ćemo imati prilike da gledamo svetske
zvezde u finansijski pristupačnim automobilima, „cool“ zid, na kome se nalaze
slike svih onih nepristupačnih četvorotočkaša, pitaćemo se ko je misteriozni
Stig, skriven iza kacige i trkačkog odela, a trojac Klarkson-Mej-Hamond će
nastaviti da odgovara na nove izazove koje postavljaju producenti emisije i
nastaviti da obilazi svet u potrazi za najboljom trkačkom stazom. Kao i uvek,
dobićemo mnogo više od toga. Setimo li se samo epizoda snimanih u Boliviji,
Francuskoj, Japanu ili Rumuniji, postaje jasno da je reč o jednom od najboljih
igrano-dokumentarnih programa IN THE WORLD.



Comments
Post a Comment