Skip to main content

O seriji "Girls": Devojke koje su sve promenile

Kada su se 2012. pojavile, „Girls“ su istog časa promenile ne samo pogled na takozvane „ženske“ serije, već na devojke i žene uopšte. „Girls“ su prst u oku društvu, Holivudu, mačizmu, pa i sebi, jer ni mnoge žene same nisu mogle da veruju da ne moraju da se ponašaju kao klonovi Keri Bredšo ili da istinski mogu da budu ono što jesu



Autorka serije i ujedno glavna glumica je Lina Danam (Lena Dunham), sada već dobro poznata scenaristkinja, rediteljka i spisateljica, čija je autobiografija „Nisam ja takva“ („Not That Kind of Girl“) objavljena i kod nas. Mnogi će reći da je kontroverzna, ali Lina je samo devojka koja je imala dovoljno hrabrosti da sopstvene i generacijske mane, probleme i specifičnosti prikaže svetu, i to ni manje ni više nego preko mreže HBO. Kada se sve zbroji, zapravo joj se najviše zamera na hrabrosti i autentičnosti, a društvo u kojem su to mane u ozbiljnom je problemu.
Poput Line, likovi koje je osmislila su tu da provociraju svojom verodostojnošću. Hanu, Džesu, Marni i Šošanu smo i te kako mogli da sretnemo u najbližem okruženju, ali ne i na televizijskim ekranima. One nisu savršene i besprekorne, nemaju sa 25 godina blistave karijere, niti svoje mane tako lako pretvaraju u vrline, ne nose dizajnersku odeću i ne lamentiraju nad ljubavnim životom na brančevima. Zato neka vas ne zavara poster sa četiri devojke – one nimalo ne podsećaju na „Seks i grad“, iako su sve premise iste.

Hana Horvat je spisateljica, odnosno spisateljica u pokušaju, ponekad novinarka i kolumnistkinja, koja pak, za razliku od Keri Bredšo, ne živi od loše napisane nedeljne kolumne u nižerazrednom tračerskom listu. Štaviše, Hanin tekst će objaviti i sam Njujork tajms, nakon čega se spirala uspeha i potcenjenosti neće zaustaviti, niti će to biti velika prekretnica za Hanu. Jer, ni za nju, kao ni za većinu autorki, borba za sopstveni glas i fer tretman još nije gotova.
Poput ženskih, i muški likovi su slojevita, kompleksna i autentična bića – Adam, Rej, Čarls, Ilajdža, Dezi su odlično napisani, osmišljeni i odigrani. Oni ne predstavljaju samo deo kulise za glavne junakinje, već čine integralni deo priče.

Tema serije nikako se ne svodi na muško-ženske odnose, već se pre svega bavi ženskim prijateljstvima, složenim i ne tako blistavim, kao i ličnim životima devojaka, njihovom samospoznajom i samorazumevanjem.
Scene karakteristične za „Girls“ su sirove, surove, životne, često na ivici podnošljivosti, odnosno „transfera blama“, uz to uvek sarkastične, neretko i cinične. Serija je razvila svoju jedinstvenu estetiku i, iako se karakteriše kao komedija, dramski elementi su uvek prisutni. Ima i primesa drugih žanrova, najčešće uz ironijski otklon.
Trenutno je u toku šesta, i poslednja, sezona „Girls“, a dosad prikazane epizode mogu se svrstati među najbolje. Prva među njima je svakako „American Bitch“, u kojoj se preispituje odnos moći i volje u muško-ženskim odnosima, psihološka dominacija i manipulacija, i, najpre, pristanak i „siva zona“ u vezi s njim. „American Bitch“ može da funkcioniše i potpuno samostalno, kao kratki film, ali se vrlo dobro uklapa u čitav narativni tok i Hanino sazrevanje.

To ne znači da će se sve volšebno rešiti u korist naših heroina, jer to nije svet u kojem „Girls“ žive, niti se prikazuju.
Možemo samo da se nadamo da će Hana, Džesa, Marni i Šošana na neki način pronaći sebe ili bar započeti taj proces. Neće biti nikog ko će im, kako je to jednom pomenula Marni,  reći: „Ovako ostatak tvog života treba da izgelda“ ili, kao što Hana želi, da joj neko kaže šta da radi, ali da ispadne kao da je to sama smislila.
Za „Girls“ ne postoji „happily ever after“, kod njih je sve „happily whatever after“. Nadajmo se da će poslednje poglavlje biti maestralno.
〚Autorka: Lena Dunham; glavne uloge: Lena Dunham, Allison Williams, Jemima Kirke, Zosia Mamet, Adam Driver, Andrew Rannells, Alex Karpovsky〛
*Objavljeno u XXZ Magazinu, marta 2017. godine

Comments

Popular posts from this blog

Živimo u eri Taylor Swift

    2023 TAS Rights Management/Kevin Winter Jača nego ikad         Nakon što je albumima folklore i evermore iz 2020. učvrstila i proširila fan bazu, te najzad postala i miljenica kritike, Taylor Swift se ove godine našla na vrhuncu karijere, uspešno spojivši i svoje country korene, ljubav prema pop muzici i dominaciji na top-listama, te indie-folk pravac, zahvaljujući kojem je mogla da izbrusi svoje kantautorsko umeće bez opterećenja spoljnim faktorima. U martu je započela turneju svih turneja – The Eras Tour, koja publiku vodi kroz gotovo sve „ere“, odnosno albume Taylor Swift. Svaka od tih era podrazumevala je jedinstvenu estetiku, žanr, poruku, medijsku strategiju. Sa svakom novom erom, Swift je pokušavala nešto novo, oprobala se u novom pravcu ili drugačije pristupala stvaranju muzike. Kao feniks, s tim da u tom pepelu uvek postoji isti žar, ista nit koja spaja sve njene „inkarnacije“. Taylor je u dokumentarcu Miss Americana govoril...

I tek tako... zlo i naopako

I ne baš tek tako, potrošila sam nekoliko sati života na reanimirani leš dobro poznate serije Seks i grad , koja se u ovom pokušaju reinkarnacije zove I tek tako... , odnosno And Just Like That... Sa sve tri tačke. Davne 2003, kada je Seks i grad žario i palio ženskim mozgovima, sedela sam s drugaricama u jednom kafiću na Zlatiboru. Bile smo tinejdžerke, potpuno svesne da ne želimo da repliciramo živote popularne TV četvorke. Međutim, žene u dvadesetim ili tridesetim za stolom do nas živele su svoj Sex and the City . Dok je jedna od njih bezuspešno sastavljala poruku nekom pokušaju zlatiborske Zverke, druga joj je suflirala: - Stavi tri tačke, stavi tri tačke! - Što tri tačke?! - Pa, eto, kao, ne možeš da završiš rečenicu... And Just Like That... Nisu mogli ni autori serije. Nikad nije mogla ni Carrie. I kad bi dovršila rečenicu, pokazalo se da bi bilo bolje da nije. Njeni saharinski otužni zaključci kolumni bili su nešto najgore što je pokojni Seks i grad imao da ponudi. D...

Najbolje serije koje niste gledali - Doctor Foster

Svi scenariji koje pažljivo razrađujemo i režiramo u mislima, sve hipotetičke situacije koje konstruišemo dok sanjamo budni, sve savršene reakcije i replike koje nikad ne izgovorimo; sve smicalice, postupci, zavere i osvete do kojih nikad ne dođe jer smo kukavice, jer nas mrzi, možda zato što baratamo i nekim zdravijim mehanizmima, na kraju krajeva, jer se to tako ne radi i šta će svet da kaže - doctor Foster sprovodi u delo. „A Woman Scorned“ stoji kao podnaslov, odnosno kompletira naslov serije i dovoljno objašnjava. Gemma Foster je arhetip žene-majke-kraljice kojoj je naneta nepravda i koja se sa problemima hvata ukoštac na najbolji mogući način. Ne po sebe, niti po svoje dete, ili okolinu, već za gledaoce. Zaista ima nešto u tom neverovatnom osećaju obračuna s prevarantima i konačnog zadovoljenja pravde. Kad se sve idealno posloži, kad se plan sprovede do kraja i servira ledeno-hladna osveta, kao Beyoncein album „Lemonade“ pre nego što oprosti Jay-Ziju... Gemmu Foster upoznaje...