2023 TAS Rights Management/Kevin Winter
Jača nego ikad
Nakon
što je albumima folklore i evermore iz 2020. učvrstila i
proširila fan bazu, te najzad postala i miljenica kritike, Taylor Swift se ove
godine našla na vrhuncu karijere, uspešno spojivši i svoje country korene,
ljubav prema pop muzici i dominaciji na top-listama, te indie-folk pravac, zahvaljujući
kojem je mogla da izbrusi svoje kantautorsko umeće bez opterećenja spoljnim
faktorima. U martu je započela turneju svih turneja – The Eras Tour, koja
publiku vodi kroz gotovo sve „ere“, odnosno albume Taylor Swift. Svaka od tih
era podrazumevala je jedinstvenu estetiku, žanr, poruku, medijsku strategiju.
Sa svakom novom erom, Swift je pokušavala nešto novo, oprobala se u novom
pravcu ili drugačije pristupala stvaranju muzike. Kao feniks, s tim da u tom
pepelu uvek postoji isti žar, ista nit koja spaja sve njene „inkarnacije“.
Taylor je u dokumentarcu Miss Americana govorila koliko je
teško da žena opstane u muzičkoj industriji, naročito kako sazreva i bliži se
30. godini.
Taylor,
međutim, uskoro puni 34 godine, uspešnija je i kvalitetnija nego ikad, a njen
položaj na samom vrhu industrije zabave zacementirala je upravo tekuća turneja,
koja se narednog meseca nastavlja u Južnoj Americi, a završava 2024, možda i
2025. Novi datumi se stalno dodaju, govori se o tome da snima i novi album,
uskoro izlazi 1989 (Taylor's Version),
a prošle sedmice The Eras Tour se pojavila i u obliku koncertnog filma. Najzad,
i Srbija je išla u korak sa svetom, pa se film može pogledati i u domaćim
bioskopima.
Zemlja koja ima
ovakve sviftije, ne treba da brine za svoju budućnost
Subota,
u tom trenutku poslednji sunčan dan pred zahlađenje i jesenju apokalipsu. Lepo
vreme izmamilo je milione građana na ulice, dok su fanovi Taylor Swift hitali u
mračne bioskopske sale, jer je to jedini način da svoju omiljenu, a trenutno i
najpopularniju pevačicu vide i čuju kao da su na koncertu.
Taylor Swift: The Eras Tour je koncertni film
snimljen za sve one koji su bili na nekom od koncerata i rado bi ponovo
proživeli to iskustvo, one koji nisu uspeli da dođu do karte, kao i za one koji
tek treba da je čuju uživo, ali ne žele da propuste jedinstvenu priliku da sa
ostalim sviftijima pogledaju film. I
ne samo pogledaju, već i ravnopravno učestvuju – igraju, pevaju, smeju se i
plaču, skandiraju i razmenjuju narukvice prijateljstva. Sva bioskopska
etikecija ostala je po strani, naročito zato što nas je i Taylor podržala u
tome. Iz tog razloga se pre same premijere javila bojazan da će takvo
bioskopsko iskustvo biti neprijatno čak i za okorele fanove, da se neće ništa
čuti, da će ljudi vrištati i ponašati se neprimereno... Ne isključujem
mogućnost da se tako nešto zaista i desilo u nekom od bioskopa na kugli
zemaljskoj jer, za razliku od turneje, film se prikazuje gotovo svuda. Ipak,
nakon ta nepuna tri sata provedena u bioskopu, mogu samo da zaključim da zemlja
koja ima ovakve sviftije ne treba da brine za svoju budućnost.
Tačnije,
da nam je sva omladina kao sviftiji, zaista ne bismo morali da brinemo ni za
šta, osim da njima omogućimo normalan život u zemlji koju bi Taylor Swift možda
nekad, eventualno, posetila. I premda znamo da prognoze nisu optimistične, kada
vidite sve te ljude i posvedočite tome koliko su kulturni, prijatni, obzirni i
lepo vaspitani, poželite samo da im pružite podršku i kažete da će sve biti u
redu, iako ni sami niste sigurni u to. Strateški sam uzela takva mesta da u
slučaju da ustanem, nikome ne bih smetala, kako bih bila u mogućnosti da više pratim
sopstveni osećaj nego atmosferu u sali. Međutim, kada sam videla da su tokom
prve tri ili četiri pesme ljudi uglavnom sedeli i njihali se u stolicama,
odlučila sam da se ne izdvajam sve dok baš ne budem morala. Kada su pak svi kao po komandi skočili iz svojih sedišta na
prve taktove pesme Fearless, shvatila
sam da sam se ipak našla među pravim sviftijima, samo malo stidljivijim i
obazrivijim. Svi mi smo, izgleda, odlučili da pratimo druge i ne budemo ti koji
će „povesti kolo“ (mada se kasnije i to desilo, uz Willow, kao ritualni ples).
Ljudi
su obraćali pažnju jedni na druge, trudili se da nikome ništa ne pokvare.
Devojka ispred pitala me je da li mi smeta, jedan dečko poklonio narukvicu
prijateljstva, uprkos tome što ja nisam imala narukvicu za razmenu jer još
nisam naučila da ih pravim kako treba, niti sam nabavila sav potreban
materijal. Koliko divnih, normalnih mladih ljudi na jednom mestu, ljudi koji su
se skupili tu samo zato što nešto i nekog vole. Za, a ne protiv. Konačno. Zato
je smešno kada čujem da se sviftijima podsmevaju navijači i slični ostrašćeni
fanatici.
U
trenucima još jedne krize, još jednog haosa i rata, između kojih više i nema
pauza, već se samo nadovezuju jedan na drugi, uteha u vidu koncertnog filma ili
bilo čega što vam pruža zadovoljstvo i nepatvorenu radost, neophodna je i
lekovita.
The Eras Tour film pogodan je za
proživljavanje kolektivne katarze, učešća u nečemu što je poznato samo nama i milionima sviftija, ali i
osamljivanje, eskapizam, beg u sopstvene misli, emocije, ili pak studiozno posmatranje
fenomena zvanog Taylor Swift.
Zašto baš Taylor
Swift?
Nemali
broj puta sam, baš poput mnogih fanova, čula pitanje šta to ima u njoj tako
posebno, zašto baš ona a ne neko drugi, zašto ona ima najposvećenije fanove,
zašto je pomama za njom slična Beatlemaniji, pa da nije to možda malo i
namešteno, ko joj je kupio karijeru, ko ju je učinio tako poznatom... Svakako,
i ta pitanja se kreću od istinske znatiželje do cinizma, no umesto odgovora,
usmerila bih svakog na više od 15 godina karijere Taylor Swift, njenih deset
studijskih albuma i šest koje ponovo snima, kao i razloge iz kojih to čini;
njen odnos prema muzičkoj industriji, sopstvenom brendu, javnosti, saradnicima,
fanovima... Bilo da ih je par stotina, kao na samom početku, ili nekoliko
desetina miliona, pristup i posvećenost su nemerljivi, zato te desetine miliona
i mogu da se povežu sa njom i njenom muzikom, naročito tekstovima, i cene ih
zbog njihove izvrsnosti. Taylor je, naravno, imala propuste i greške u
karijeri, ali ni približno onakve kakve opraštamo nekim drugim zvučnim, ali
muškim imenima.
Dok
se za neke pitamo da li su zlostavljači i nekvalitetni ljudi po svim
parametrima, pa još vagamo kako da im kao društvo oprostimo jer su navodno
genijalni umetnici, ženama ćemo zameriti ako su se ružno obukle ili popreko
pogledale paparaca. Muški izvođači mogu da ostanu isti godinama ne zato što su
kvalitetni, već zato što su lenji, dok se od žena u pop muzici očekuje stalna
inovativnost, prilagođavanje i ne praćenje, već postavljanje novih trendova. I
kada im to uspe, kao što uspeva Madonni, Kylie, Beyonce, Taylor, svakoj na
sopstven, jedinstven način, javnost će tražiti i najmanji razlog da ih uništi
ili ih makar malo sabotira notirajući minorne propuste i zahtevajući stalno
dokazivanje.
I
danas, 2023. godine, kada je Taylor Swift najuspešnija pop umetnica po svim
kriterijumima, kada je napravila turneju na kojoj svaki koncert traje više od
tri sata i kada statistike tvrde da je, zajedno s Beyonce i njenom turnejom, te
filmom Barbie, zaslužna za
revitalizaciju američke ekonomije, nađe se poneki glasić koji pokušava da
ospori validnost njenog uspeha. No, to je samo dodana inspiracija za novi
album, novu eru i novu turneju.
Živimo
u eri Taylor Swift i to je jedna od malobrojnih dobrih stvari u ovom
istorijskom trenutku.
*Objavljeno oktobra 2023. u XXZ magazinu

Comments
Post a Comment